Προϊόντα Vegan. «Αναρίθμητοι είναι πλέον στην ελληνική αγορά οι vegan κωδικοί που θα μπορούσαν να τοποθετηθούν στα ράφια των μίνι μάρκετ και να αποτελέσουν μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για τον επαγγελματία της μικρής λιανικής, προκειμένου να αυξήσει τους τζίρους του καταστήματός του. Κι αυτό γιατί η ζήτηση για ανάλογα προϊόντα έχει αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια, καθώς οι σύγχρονοι καταναλωτές μειώνουν σταδιακά το κρέας στη διατροφή τους, αναζητώντας εναλλακτικές σε φυτικά προϊόντα».
Της Ελένης Σαραντάκη
Κερδίζουν καταναλωτές και θέσεις στα ράφια των μίνι μάρκετ
Μια κατηγορία που αναπτύσσεται με ταχύτατο ρυθμό τα τελευταία χρόνια και θα μπορούσε να ενισχύσει σημαντικά τον τζίρο των καταστημάτων της μικρής λιανικής είναι τα vegan προϊόντα, τα οποία αποτελούν μία από τις σημαντικότερες τάσεις που επικρατούν πλέον στη βιομηχανία τροφίμων.
Είτε πρόκειται για φυτικά ροφήματα είτε για plant based μπέργκερ και λουκάνικα, τα στοιχεία της αγοράς φανερώνουν ότι τα vegan προϊόντα δεν αποτελούν μια παροδική μόδα αλλά μια εναλλακτική κατηγορία προϊόντων που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στα ράφια των καταστημάτων την επόμενη δεκαετία. Πρόσφατες έρευνες, άλλωστε, δείχνουν ότι οι σύγχρονοι καταναλωτές αναζητούν συστηματικά στα καταστήματα κωδικούς που να ταυτίζονται με ένα πιο υγιεινό διατροφικό μοντέλο, ενώ παράλληλα ένα σημαντικό ποσοστό επιδιώκει να περιορίσει την κατανάλωση κρέατος στην καθημερινότητά του, κυρίως για ηθικούς λόγους που ταυτίζονται με τη ζωοφιλία.
«Τα vegan προϊόντα δεν αποτελούν παροδική μόδα, αλλά εναλλακτική κατηγορία προϊόντων που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στα ράφια των καταστημάτων την επόμενη δεκαετία»
Στο πλαίσιο αυτό, οι βιομηχανίες τροφίμων που δραστηριοποιούνται στην παγκόσμια αλλά και την εγχώρια αγορά λανσάρουν συνεχώς vegan κωδικούς, προκειμένου να διεκδικήσουν ένα μέρος του διόλου ευκαταφρόνητου τζίρου που υπόσχεται η κατηγορία. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η παγκόσμια αγορά των φυτικών τροφίμων, που υποκαθιστούν τα παραδοσιακά προϊόντα ζωικής προέλευσης, αναπτύσσεται με ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 15%, σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, ενώ οι αναλυτές προβλέπουν ότι η συγκεκριμένη αγορά θα αγγίξει σε αξία τα 140 δισ. δολάρια μέχρι το 2029.
Οι προοπτικές ανάπτυξης επομένως για τις βιομηχανίες που στρέφουν το ενδιαφέρον τους στα vegan προϊόντα πρακτικά είναι τεράστιες, καθώς το συγκεκριμένο κανάλι έχει διπλασιαστεί στη Δυτική Ευρώπη από το 2012 ως σήμερα, με την ευρωπαϊκή αγορά να κατέχει το 38,5% του τζίρου της παγκόσμιας αγοράς προϊόντων vegan. Κι ενώ στο παρελθόν οι περισσότεροι κωδικοί που κυκλοφορούσαν στην ελληνική αγορά ήταν εισαγόμενοι, πλέον, εγχώριες εταιρείες όπως η Όλυμπος ή η Κολιός έχουν επενδύσει στα χορτοφαγικά προϊόντα, ενισχύοντας το χαρτοφυλάκιό τους με νέες προτάσεις για το αγοραστικό κοινό, στοχεύοντας στην προσέλκυση του σύγχρονου καταναλωτή που αναπόσπαστο κομμάτι της κουλτούρας του αποτελεί το fitness and wellness. Επιπλέον, στην ενίσχυση της κατηγορίας συντελούν κι άλλοι παράγοντες, όπως τα ανησυχητικά ποσοστά παχυσαρκίας κι η άνοδος του διαθέσιμου εισοδήματος που επιτρέπει καλύτερο επίπεδο ζωής.
Παράλληλα, οι διεθνείς δημογραφικές εξελίξεις κι οι πολιτισμικές αλλαγές, σε συνδυασμό με τις παραγωγικές δυνατότητες της παγκόσμιας οικονομίας για παραγωγή ζωικών πρωτεϊνών, αποτελούν παράγοντες που συμβάλλουν, επίσης, στην παγκόσμια αύξηση των καταναλωτών που επιλέγουν τη χορτοφαγική δίαιτα. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχουν χώρες, όπως η Σουηδία, όπου το ποσοστό των χορτοφάγων φτάνει ακόμα και το 15%, ενώ σε χώρες όπως η Ινδία ξεπερνάει το 35%. Στην Ελλάδα, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν χορτοφάγοι δεν ξεπερνά το 3%, αλλά υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για αύξηση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών, το οποίο είναι σημαντικά μεγαλύτερο από άλλες χώρες, με το 62% του κοινού να δηλώνει ότι έχει αυξήσει την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών για λόγους υγείας.
Η τάση αυτή αναμένεται να κάνει πιο έντονη την αναζήτηση για εναλλακτικά τρόφιμα και προϊόντα, όπως το φυτικό τυρί, τα φυτικά γάλατα κ.λπ., που αυξάνονται με έντονο ρυθμό στην ελληνική αγορά τα τελευταία χρόνια.
Έτοιμες για «πόλεμο» οι βιομηχανίες κρέατος
Το γεγονός ότι τα vegan τρόφιμα κερδίζουν σταθερά «έδαφος» στις προτιμήσεις κι αποκτούν ενισχυμένη θέση στα ράφια των σούπερ μάρκετ και των καταστημάτων της μικρής λιανικής γίνεται φανερό και από τις κινήσεις που πραγματοποιούν τον τελευταίο καιρό οι βασικοί ανταγωνιστές, οι βιομηχανίες κρέατος, που βλέπουν, κυρίως στο εξωτερικό, τους τζίρους τους να μειώνονται εξαιτίας της πίεσης που δέχονται από τους χορτοφαγικούς κωδικούς. Παρά το γεγονός ότι οι μονάδες επεξεργασίας κρέατος αντιμετώπισαν αρκετά προβλήματα μετά το ξέσπασμα του κορωνοϊού, οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου εξακολουθούν να δίνουν μάχη για να διατηρήσουν το κρέας στην κορυφή των προτιμήσεων των καταναλωτών.
«Η Tyson, μίαεκ των μεγαλύτερων «παικτών» στις ΗΠΑ, προχώρησε σε επιθετική μείωση τιμών σε παρασκευές κρέατος κατά 30%, προκειμένου να χτυπήσει τους vegan κωδικούς»
Σημειώνεται ότι η Tyson, μία εκ των μεγαλύτερων «παικτών» στις ΗΠΑ, προχώρησε σε επιθετική μείωση τιμών σε παρασκευές κρέατος κατά 30%, προκειμένου να χτυπήσει τους vegan κωδικούς και να δελεάσει καταστήματα και καταναλωτές. Την ίδια στιγμή, οι επιχειρήσεις παραγωγής κι επεξεργασίας vegan προϊόντων μάχονταν απέναντι στο αυξημένο κόστος ακόμα και πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, κυρίως εξαιτίας της αύξησης των τιμών στην πρώτη ύλη πολλών προϊόντων τους, όπως η φυτική πρωτεΐνη από φακές ή μπιζέλια, προβλήματα που μέχρι στιγμής φαίνεται να αντιμετωπίζουν με επιτυχία. Στην ελληνική αγορά, μάλιστα, οι κωδικοί σε προϊόντα εναλλακτικού κρέατος παρουσιάζονται ενισχυμένοι τον τελευταίο καιρό, καθώς οι ακόλουθοι της vegan διατροφής αυξάνονται με ταχύ ρυθμό, «απαιτώντας» από τις εταιρείες περισσότερες χορτοφαγικές επιλογές.