Μικροί «παίκτες» και εισαγωγές-εξαγωγές
Η εισαγωγική διείσδυση στον κλάδο των ζυμαρικών είναι περιορισμένη, με το σχετικό ποσοστό να μην ξεπερνά το 5% της κατανάλωσης και να αφορά κυρίως εμπορικές επιχειρήσεις του ευρύτερου κλάδου των ειδών διατροφής, καθώς και super market, τα οποία προσπαθούν να προσφέρουν περισσότερες επιλογές στους πελάτες τους. Αντίθετα, μεγαλύτερο είναι το ποσοστό των εξαγωγών, το οποίο για τις μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου «αγγίζει» σε πολλές περιπτώσεις το 20%. Οι «κυρίαρχες» εταιρείες έχουν ενισχύσει διαχρονικά τους όγκους παραγωγής τους μέσω σημαντικών επενδύσεων σε παραγωγικές εγκαταστάσεις και τεχνολογικό εξοπλισμό, με αποτέλεσμα να υπερκαλύπτουν την εγχώρια ζήτηση. Έτσι, έχουν τη δυνατότητα να προχωρούν και σε εξαγωγές, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων περιλαμβάνει κυρίως γειτονικές αγορές.
Tα ζυμαρικά ήταν ένας από τους ελάχιστους κλάδους της αγοράς που εμφάνισε διψήφια αύξηση στον όγκο των πωλήσεων στην Ελλάδα»
Στο εξωτερικό έχουν το «βλέμμα» τους και κάποιες από τις μικρές επιχειρήσεις του κλάδου των ζυμαρικών, που δίνουν τα τελευταία χρόνια το «παρόν» και σε σχετικές εκθέσεις του εξωτερικού. Σήμερα υπάρχουν πάνω από 10 μικρές επιχειρήσεις μακαρονοποιίας στη χώρα μας. Εταιρείες όπως η Λάσανον από την Εύβοια, η Ανάγνου από το Δίστομο, αλλά και η Νόστιμον από τη Φθιώτιδα, που παράγει χειροποίητα ζυμαρικά με ντομάτα, με σπανάκι, ολικής άλεσης, αλλά και ταλιατέλες, κριθαρότο και παιδικά ζυμαρικά χωρίς συντηρητικά, πρόσθετα και χρωστικά. Ζυμαρικά από όλη την Ελλάδα δε, διανέμει σε μίνι μάρκετ και η εταιρεία Bellisimo, που διαλέγει προϊόντα από την ελληνική επαρχία, κυρίως για τα καταστήματα στην Αθήνα, αλλά και το e-shop της εταιρείας.
Ιδιωτική ετικέτα στα σούπερ μάρκετ
Αρκετή ανάπτυξη έχουν τα τελευταία χρόνια και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα λεγόμενα private label, με τις εταιρείες ζυμαρικών να διοχετεύουν ένα σημαντικό μερίδιο της παραγωγής τους με ανώνυμους κωδικούς. Πρόκειται για συμφωνίες που κάνουν κάποιες εταιρείες ζυμαρικών, με διάφορες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ώστε να μπορούν αυτές να τοποθετούν στα ράφια τους ζυμαρικά με το δικό τους εταιρικό brand. Ηγετική θέση στο private label στην Ελλάδα διαθέτει η εταιρεία Eurimac, η οποία και αποτελεί συνέχεια της Μακαρονοποιίας Βορείου Ελλάδος (ΜΑΚΒΕΛ), και ειδικεύεται σε αυτή τη διαδικασία παραγωγής.
Τα προϊόντα του κλάδου
Τα προϊόντα του κλάδου διακρίνονται με βάση το σχήμα σε μακριά ζυμαρικά, κοντά, γεμιστά, παραδοσιακά και άλλα. Με βάση τη γεύση, διακρίνονται σε σιμιγδαλένια, ολικής αλέσεως, παραδοσιακά με αυγά και ζυμαρικά για ειδικές διατροφικές ανάγκες. Ιδιαίτερη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν τα προϊόντα ολικής αλέσεως, λόγω της υψηλής διατροφικής τους αξίας. Αναφορικά με τις κυριότερες προϊοντικές κατηγορίες, τα μακριά ζυμαρικά (τύπου σπαγγέτι κ.ά.) εκτιμάται ότι καταλαμβάνουν πάνω από το 50% της συνολικής αγοράς, ενώ οι πάστες συγκεντρώνουν περίπου το 30%.