Το 47% των καταναλωτών, που συμμετείχαν σε πρόσφατη έκδοση της παγκόσμιας έρευνας EY Future Consumer Index δηλώνουν ότι συνεχίζουν να είναι αισιόδοξοι για το μέλλον, παρά τις ανησυχίες για τις αυξανόμενες δαπάνες διαβίωσης (55%), την κλιματική αλλαγή (44%) και τις γεωπολιτικές εντάσεις (30%). Ενώ η αισιοδοξία αυξάνεται, η εμφάνιση των «ανεξάρτητων» καταναλωτών -εκείνων, δηλαδή, που αναζητούν ενεργά πληροφορίες, αποφασίζουν και λαμβάνουν δράση αυτόνομα, χωρίς να βασίζονται σε παραδοσιακές πηγές επιρροής και πληροφόρησης- αποτελεί νέα πρόκληση για τα brands καταναλωτικών προϊόντων και τους λιανοπωλητές.

H έκθεση δείχνει ότι οι παραδοσιακές μέθοδοι στόχευσης, επικοινωνίας και πειθούς, καθίστανται ξεπερασμένες. Οι σημερινοί καταναλωτές αναζητούν νέα, ψηφιακά κανάλια επικοινωνίας, όπου μπορούν να συμμετέχουν, να παρέχουν τις δικές τους συμβουλές σε άλλους, να αγοράζουν και να διαβάζουν αμερόληπτες αξιολογήσεις προϊόντων. Σχεδόν τα τρία πέμπτα (57%) των ερωτηθέντων επιδιώκουν να συμμετάσχουν και/ή να συμβάλουν σε διαδικτυακές κοινότητες συμβουλών για αγοραστικές αποφάσεις, ενώ σε ποσοστό 61% δηλώνουν ότι αγόρασαν ένα προϊόν κατόπιν σύστασης ή προώθησης από influencer. Αντιθέτως, μόνο το 21% «κλίκαραν» σε διαφήμιση στα social media.

Για να συνδεθούν αποτελεσματικά με αυτούς τους ανεξάρτητους καταναλωτές, όπως αναφέρει η έκθεση, οι εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων και οι λιανοπωλητές πρέπει να υιοθετήσουν πιο πειστικές τακτικές, επενδύοντας σε κανάλια και εμπειρίες που συνάδουν με τις αξίες και τις προτιμήσεις του εκάστοτε καταναλωτή, αντί να βασίζονται σε γενικές και ενιαίες προσεγγίσεις. Οι καταναλωτές ακολουθούν δημιουργούς περιεχομένου στα social media, κυρίως για την ποιότητα και την αυθεντικότητα του περιεχομένου, προτιμώντας τους micro-influencers και τους εξειδικευμένους δημιουργούς αντί για διασημότητες, σύμφωνα με την έρευνα.

Το 49% των ερωτηθέντων που ακολουθούν έναν influencer το κάνουν επειδή δημιουργεί περιεχόμενο που βρίσκουν χρήσιμο και το 44% επειδή θεωρούν αυτό το περιεχόμενο ευχάριστο. Οι προτάσεις προϊόντων από διασημότητες γίνονται λιγότερο δημοφιλείς, με μόνο το ένα τέταρτο (25%) να ακολουθούν έναν influencer επειδή είναι ευρέως γνωστός. Τα προγράμματα πιστότητας (loyalty) εξακολουθούν να είναι διαδεδομένα, βοηθώντας τους λιανοπωλητές να συνδεθούν με τους καταναλωτές και να συλλέξουν τα δεδομένα τους. Ωστόσο, η αφοσίωση των καταναλωτών, πλέον, έχει εξελιχθεί και βασίζεται περισσότερο σε σχέσεις συναλλακτικής φύσης, που είναι πιο άμεσες και λιγότερο συναισθηματικές.