Τι ψωνίζουν online οι Έλληνες
Η έρευνα κατέγραψε και τις μεγαλύτερες μεταβολές στα ψώνια των Ελλήνων μέσω διαδικτύου, σε σχέση με το 2019. Μία σειρά από προϊόντα, λοιπόν, εμφάνισαν «εκτίναξη» της ζήτησης από τους καταναλωτές, με τεράστια αύξηση στις online αγορές τους. Συγκεκριμένα, τα στοιχεία έδειξαν τις εξής μεταβολές:
+254% σε κατεψυγμένα τρόφιμα,
+227% σε προϊόντα αρτοποιίας,
+217% σε φρέσκα τρόφιμα,
+205% σε συσκευασμένα τρόφιμα,
+196% σε καλλυντικά κι είδη περιποίησης,
+172% σε χαρτικά κι είδη καθαρισμού,
+161% σε ποτά κι αναψυκτικά,
+135% σε προϊόντα για κατοικίδια και
+39% σε προϊόντα περιποίησης για παιδιά.
Ενδεικτικά είναι, όμως, και τα στοιχεία της αντίστοιχης έρευνας του Convert Group για την περίοδο της Black Friday του 2020, οπότε και κατεγράφη η μεγαλύτερη αύξηση στις online πωλήσεις του έτους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Convert Group, η Παρασκευή 27 Νοεμβρίου αποτέλεσε το νέο ρεκόρ σε ημερήσια δαπάνη που πραγματοποιήθηκε από τους καταναλωτές στα online φαρμακεία και τη 2η μεγαλύτερη ημερήσια δαπάνη στα οnline σούπερ μάρκετ, μετά την 5η Νοεμβρίου, την ημέρα πριν από την έναρξη του 2ου Lockdown.
Οι 5 κατηγορίες με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη τζίρου στα online σούπερ μάρκετ που σημειώθηκαν την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου ήταν οι ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες (+848%), οι ανοιχτές πάνες (+222%), οι πάνες βρακάκι (+88%), τα ουίσκι (+84%) και τα είδη κουζίνας (+80%). Αντίστοιχα, στα online φαρμακεία, τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων παρουσίασαν οι ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες (+304%), οι μάσκες περιποίησης προσώπου (+275%), τα προϊόντα makeup ματιών (+261%), τα προϊόντα περιποίησης χειλιών (+242%), τα πακέτα δώρου για περιποίηση γυναικείου προσώπου (+235%) κι οι κρέμες αντιγήρανσης (+195%). Η Convert Group εκτιμά ότι η αξία των οnline αγορών από τα online σούπερ μάρκετ και τα οnline φαρμακεία θα ξεπεράσει το 2020 τα 300 εκατ. ευρώ (συμπ. ΦΠΑ), ενώ δεν περιλαμβάνει τις αγορές που γίνονται σε online pet shops, κάβες, ειδικευμένα e-shops με πάνες, κάψουλες καφέ, κ.ά.
Τεράστια ήταν η αύξηση στις online αγορές σε κατεψυγμένα προϊόντα, προϊόντα αρτοποιίας, φρέσκα και συσκευασμένα τρόφιμα.
Όσον αφορά τις συσκευές που προτιμούν οι καταναλωτές ως μέσο για τις παραγγελίες τους, αν κι οι κινητές συσκευές εμφάνισαν πτώση κατά το δεύτερο τρίμηνο του ’20, λόγω του εγκλεισμού αλλά και της ανάγκης για μεγάλες παραγγελίες, στο τρίτο τρίμηνο, επανέκτησαν τη δυναμική τους, με αύξηση 7 ποσοστιαίων μονάδων, όντας υπεύθυνες για το 31% των συνολικών παραγγελιών. Πρώτη επιλογή του καταναλωτή, βέβαια, παρέμειναν οι υπολογιστές, από τους οποίους προήλθε το 64% των συνολικών παραγγελιών, καθώς φαίνεται να είναι οι πιο εύχρηστες συσκευές για την πραγματοποίηση μεγάλων παραγγελιών.
Συνεχίζουν τις επενδύσεις στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες τα σούπερ μάρκετ
Όπως γίνεται αντιληπτό, όλες οι έρευνες συμφωνούν ότι οι online αγορές «εκτινάχθηκαν» κατά την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού κι έχουν ήδη αρχίσει να καθιερώνονται στην καθημερινότητα των Ελλήνων καταναλωτών. Με τους μισούς εξ αυτών, μάλιστα, να δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν με αυτή τη λογική και μετά το πέρας της πανδημίας, το μέλλον διαγράφεται «λαμπρό» για τις πωλήσεις μέσω διαδικτύου, ακόμη και στα σούπερ και μίνι μάρκετ.
Το οργανωμένο λιανεμπόριο, μάλιστα, έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες το «τρέξιμο», για να προλάβει τα νέα δεδομένα, με όλες τις μεγάλες «αλυσίδες» σούπερ μάρκετ να επενδύουν στις online υπηρεσίες και το delivery, που δείχνει ότι θα εξυπηρετεί την πλειονότητα των Ελλήνων πολύ σύντομα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί κι η νέα online συνεργασία της Μασούτης. Η γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ, που διαθέτει κι online παρουσία μέσω του eshop.masoutis.gr και του you.gr, ανακοίνωσε από κοινού με το ηλεκτρονικό κατάστημα του Ομίλου Quest την έναρξη της συνεργασίας τους στις online αγορές.
Συγκεκριμένα, οι επισκέπτες του eshop.masoutis.gr έχουν πλέον πρόσβαση στη μεγάλη γκάμα προϊόντων που διαθέτει το you.gr, με χιλιάδες προϊόντα, σε 500 διαφορετικές κατηγορίες, μεταξύ αυτών εξοπλισμό πληροφορικής, smartphones και τηλεοράσεις, είδη για το σπίτι, είδη μόδας, είδη γυμναστικής, εργαλεία κ.λπ. Μέσα από το ηλεκτρονικό κατάστημα, θα μπορούν να παραγγέλνουν, έχοντας ταυτόχρονα, όποτε χρειαστούν, υποστήριξη κι από τους δύο οργανισμούς.
Η κατάσταση στα μίνι μάρκετ
Την ώρα, λοιπόν, που οι online πωλήσεις αυξάνονται με πολύ μεγάλο ρυθμό σε όλο το λιανεμπόριο, ο τομέας του μίνι μάρκετ φαίνεται να μένει πίσω σε πρώτη φάση. Τα μίνι μάρκετ που κάνουν αυτή τη στιγμή online πωλήσεις μετριούνται στα δάχτυλα και το e-shop στον συγκεκριμένο κλάδο μοιάζει με δύσκολη αποστολή. Ειδικά από τη στιγμή που δεν υπάρχει ακόμη κάποιο κονδύλιο για οικονομική ενίσχυση στους επαγγελματίες της συγκεκριμένης αγοράς, η ανάπτυξή τους φαντάζει απίθανη, τουλάχιστον για το άμεσο μέλλον. Από την άλλη, αυτό δημιουργεί και μεγαλύτερα περιθώρια σε όποιον το επιχειρήσει, αφού ο ανταγωνισμός είναι ελάχιστος κι αφορά κυρίως τα σούπερ μάρκετ, τα οποία ήδη δυσκολεύονται να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους, ενώ ακόμη δεν έχουν μειώσει και τα έξοδά τους, λόγω της δυσκολίας περιορισμού του κόστους σε τόσο μεγάλη γκάμα προϊόντων.