Ευνοϊκή συγκυρία ο κορωνοϊός
Η πανδημία του κορωνοϊού έχει «πλήξει» σε μεγάλο βαθμό την αγορά, αλλά αυτό δεν αφορά το σύνολο των προϊόντων ούτε και των καταστημάτων. Τα σούπερ μάρκετ «εκτόξευσαν» τα κέρδη τους σε αυτό το διάστημα, ενώ στην πρώτη φάση της καραντίνας, θετικά αποτελέσματα υπήρξαν και για έναν μεγάλο αριθμό μίνι μάρκετ στην Ελλάδα. Μία κατηγορία προϊόντων που ευνοήθηκε ιδιαίτερα από τη συγκεκριμένη κατάσταση ήταν και τα συσκευασμένα τρόφιμα, μεταξύ των οποίων και το έτοιμο φαγητό. Οι έρευνες της περιόδου έχουν δείξει ξεκάθαρη «στροφή» του αγοραστικού κοινού προς αυτή την κατεύθυνση για λόγους ασφάλειας. Ο φόβος του ιού ανάγκασε τους καταναλωτές να αποφεύγουν οτιδήποτε χύμα και να καταφεύγουν σε συσκευασμένα τρόφιμα, ακόμη και στα φρούτα και τα λαχανικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι μετρήσεις της εταιρείας ερευνών IRI έδειξαν πως η κατηγορία του συσκευασμένου τυριού παρουσίασε αυξημένες πωλήσεις σε όγκο κατά 19,2% το πρώτο τετράμηνο του 2020, συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό, ενώ η αντίστοιχη κατηγορία του πάγκου σημείωσε αύξηση μόλις 4%. Το ίδιο διάστημα, τα συσκευασμένα αλλαντικά παρουσίασαν αύξηση σε όγκο κατά 11,1%, ενώ του πάγκου κατά 3,1%.
Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στις σαλάτες.
Οι έτοιμες σε πακέτο σαλάτες «τρέχουν» το τελευταίο διάστημα µε σημαντικό ρυθμό ανάπτυξης, ενώ τα χύμα λαχανικά εμφανίζουν τάση υποχώρησης στο μερίδιό τους. Η σταδιακή προτίμηση που δείχνουν οι καταναλωτές στη συγκεκριμένη κατηγορία συσκευασμένων τροφίμων δεν είναι όμως μόνο λόγω της πανδημίας. Οι σύγχρονες γενιές αναζητούν την ευκολία στην υγιεινή διατροφή, ώστε να κερδίζουν πολύτιμο χρόνο και να τρώνε υγιεινά πιο συχνά. Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξή τους παίζει, επίσης, η μεγάλη ποικιλία στους συνδυασμούς λαχανικών που συνθέτουν τις σαλάτες, στην οποία έχουν επενδύσει εταιρείες όπως η Eurocatering AΕ με το brand «Φρεσκούλης» κι η Μπάρμπα Στάθης.
Tα πρώτα προϊόντα και στα ελληνικά μίνι μάρκετ
Μοιάζει δεδομένο πια ότι η τάση του Ready to Eat θα αρχίσει να γίνεται πιο «ορατή» και στην Ελλάδα, αφού ήδη τα πρώτα προϊόντα αυτής της κατηγορίας έχουν πιάσει θέση στα ράφια και των μίνι μάρκετ. Πέρα από τις έτοιμες σαλάτες που αναφέραμε και παραπάνω, το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα ζυμαρικά της Knorr. H σειρά pasta snack pot έχει καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια στην αγορά, και δείχνει τη νέα τάση για γρήγορο και εύκολο φαγητό στο χέρι. Πρόκειται για συσκευασίες με έτοιμα ζυμαρικά, τα οποία χρειάζονται μόνο νερό για να καταναλωθούν, κι υπάρχουν πια στα σούπερ μάρκετ και στα μίνι μάρκετ σε όλη τη χώρα, με την εταιρεία να έχει πραγματοποιήσει εξ αρχής ένα «δυνατό» λανσάρισμα, δείγμα και της πίστης στο μέλλον του προϊόντος. Φυσικά, δεν είναι το μοναδικό προϊόν της κατηγορίας, αφού σε επίπεδο σούπερ μάρκετ, το έτοιμο φαγητό έχει αρχίσει να κάνει αισθητή την παρουσία του, και το ίδιο αναμένεται να συμβεί και στα καταστήματα της μικρής λιανικής.
Τα σούπερ μάρκετ δείχνουν τον δρόμο
Τη δυναμική του Ready to Eat φαγητού δείχνουν οι κινήσεις των μεγάλων σούπερ μάρκετ και στην Ελλάδα, αφού στην πλειονότητά τους οι μεγάλες «αλυσίδες» της χώρας έχουν αρχίσει να επενδύουν κι αυτές με τη σειρά τους στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων. Ο Μασούτης, ο Σκλαβενίτης, τα ΑΒ Βασιλόπουλος, όλα έχουν δημιουργήσει τους δικούς τους Ready to Eat κωδικούς. Πιο χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί η συνεργασία των ΑΒ με τον γνωστό σεφ Άκη Πετρετζίκη για τη δημιουργία της σειράς «Έτοιμα Γεύματα». Το πρώτο λανσάρισμα αφορούσε ελληνικά φαγητά, όπως τον μουσακά και τα γεμιστά, αλλά και κλασικές επιλογές όπως τις σαλάτες λαχανικών και ζυμαρικών και την πίτσα. Η επιτυχία του εγχειρήματος, όμως, οδήγησε μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα σε δύο ακόμη σειρές με έτοιμα γεύματα, μία με ιταλικά φαγητά (Ciabatta, Focaccia, Fusilli, Penne Arrabbiata, Linguini με κεφτεδάκια, Πορκέτα με πατάτες φούρνου και Risotto μανιταριών) και μία με μεξικάνικες συνταγές (Chimichanga με κιμά, Chili con carne, Χοιρινό με ανανά και ρύζι, Fajitas με μοσχάρι και λαχανικά, Quesadillas με κοτόπουλο και λαχανικά και Enchiladas με κοτόπουλο). Όλα στη λογική του γρήγορου φαγητού, περιλαμβάνοντας ακόμη και σως σε σακουλάκια και, φυσικά, μαχαιροπίρουνα.
Το μέλλον και στη μικρή λιανική
Όπως γίνεται αντιληπτό κι από όλα τα παραπάνω, η τάση του Ready to Eat δεν θα αργήσει να κυριαρχήσει και στην Ελλάδα, γιατί πρόκειται για κάτι που ζητά η νέα γενιά καταναλωτών. Τα πρώτα προϊόντα έχουν αρχίσει να κάνουν δειλά-δειλά την εμφάνισή τους, και μοιάζει δεδομένο ότι το έτοιμο συσκευασμένο φαγητό θα απασχολήσει πιθανόν και στο άμεσο μέλλον τη μικρή λιανική. Όλα δείχνουν ότι παρουσιάζεται μία νέα ευκαιρία για τα μίνι μάρκετ, με μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, η οποία και μπορεί να αποδειχθεί κομβική τα επόμενα χρόνια, με όλο και περισσότερους επαγγελματίες να στρέφονται και προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε, άλλωστε, ότι μόλις πριν από λίγα χρόνια είχε αρχίσει να αναπτύσσεται αντίστοιχα κι η τάση των μίνι μάρκετ και καφέ, η οποία μετατρέπεται σιγά-σιγά σε «κυρίαρχη» στη χώρα μας.