Οι τιμές στον ανταγωνισμό

Στο κανάλι των σχολικών ειδών, η ποικιλία και το εύρος των τιμών που παρατηρούνται είναι ιδιαιτέρως μεγάλα, όπως δείχνει κι η έρευνα της Δ/νσης Ελέγχων και Παρατηρητηρίων της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, που διεξήχθη μέσω του διαδικτύου, με αντικείμενο την καταγραφή των τιμών για τα βασικά σχολικά είδη. Ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες, που διαμορφώνει τις τιμές των ειδών αυτών, είναι αφενός το «σήμα» που φέρουν, δηλαδή το brand της εταιρείας, αφετέρου το θέμα που απεικονίζεται πάνω σε αυτά (π.χ. ήρωες κινουμένων σχεδίων). Για παράδειγμα, ένα απλό σετ τετραδίων των 7 τεμαχίων ξεκινά από 1,75 ευρώ και μπορεί να ανέλθει στο ποσό των 4,83 ευρώ, ανάλογα με την απεικόνιση ή την ηλικία στην οποία απευθύνεται. Παρόμοια διαφοροποίηση παρατηρείται και στα μολύβια, των οποίων η μέση τιμή κυμαίνεται από 0,29 έως 0,99 λεπτά.

Τα μίνι μάρκετμπορούν να αυξήσουντα κέρδη τους, ποντάροντας στις ελλείψεις που προκύπτουν σε σχολικά είδη και οδηγούν σε αγορές της τελευταίας στιγμής.

Σημαντικές είναι κι οι αποκλίσεις ανάλογα με το σημείο πώλησης. Για παράδειγμα, σε αλυσίδες, όπως τα Τζάμπο, ο καταναλωτής αγοράζει τα σχολικά είδη σε χαμηλότερη τιμή σε σχέση με ένα βιβλιοπωλείο, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι τα ποιοτικά κριτήρια είναι εφάμιλλα. Επιπροσθέτως, εκτιμάται γενικά ότι ο καταναλωτής που θα πραγματοποιήσει έρευνα αγοράς, επιλέγοντας προϊόντα με γνώμονα τις ανάγκες του κι όχι την τάση της παιδικής μόδας, μπορεί να εξοικονομήσει πάνω από 40€ από τις αγορές σχολικών ειδών, χωρίς όμως να συμπεριλαμβάνεται στην εκτίμηση αυτή η σχολική τσάντα. Για τη συγκεκριμένη αγορά υπεισέρχονται κι άλλοι σημαντικοί παράγοντες, εκτός από την τιμή πώλησης, και δεν θεωρείται αναλώσιμο προϊόν.

Αγορές της τελευταίας στιγμής στα μίνι μάρκετ

Παρ’ όλο που ο ιδιοκτήτης ενός μίνι μάρκετ είναι δύσκολο να ανταγωνιστεί τις μεγάλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα των σχολικών ειδών, τα αναλώσιμα μπορούν να αυξήσουν τα έσοδα του καταστήματος σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, αν γίνει σωστή εκμετάλλευση των αγορών της τελευταίας στιγμής. Μπορεί η πλειοψηφία των γονέων κάθε Σεπτέμβρη να επισκέπτεται τα μεγάλα βιβλιοπωλεία ή τα πολυκαταστήματα για τις απαραίτητες προμήθειες, όμως όλους τους υπόλοιπους μήνες διαπιστώνονται ελλείψεις ή προκύπτουν ανάγκες αντικατάστασης σχολικών ειδών, που μπορεί εύκολα να καλυφτούν από ένα σημείο μικρής λιανικής και, μάλιστα, με σημαντικό περιθώριο κέρδους. Μολύβια, στυλό, γόμες, γεωμετρικά όργανα ή κόλλες είναι είδη που τοποθετούνται εύκολα στα ράφια και διευκολύνουν τους γονείς, καθώς δεν συνηθίζεται να επισκέπτονται για ένα ή δύο είδη τα μεγάλα καταστήματα, αλλά τους χώρους που τους διευκολύνουν, εξυπηρετώντας τις ανάγκες που θα προκύψουν και, παράλληλα, εξοικονομώντας χρόνο.

Στέλλα Γύλαρη
«Φέρνουμε σχολικά για αγορές της τελευταίας στιγμής»

Το μίνι μάρκετ επί της οδού Νίκης στη Φιλοθέη είναι πάνω από 25 χρόνια στην αγορά και ο ιδιοκτήτης Ιγνάτιος Ράπτης με τη Στέλλα Γύλαρη (φώτο) μας μίλησαν για τις δικές τους εμπειρίες. «Η κίνηση φυσικά είναι πεσμένη τα τελευταία χρόνια, αλλά τώρα το καλοκαίρι αλλάζει η ψυχολογία των καταναλωτών, με τα παγωτά και τα αναψυκτικά να φέρνουν περισσότερο κόσμο στο κατάστημα». Ένα κατάστημα που έχει σχεδόν τα πάντα. «Ναι είμαστε σαν ένα μικρό σούπερ μάρκετ, μόνο τα τσιγάρα κόβουμε σιγά σιγά, γιατί είναι ένα ασύμφορο προϊόν. Όσον αφορά τα σχολικά όμως, ποια είναι η πολιτική του μίνι μάρκετ; «Φέρνουμε σχολικά. Τετράδια, μολύβια, διαβήτες, συνδετήρες κ.ά. Δεν θα έρθει κανείς να αγοράσει εδώ όλα τα σχολικά, αλλά υπάρχουν αγορές της τελευταίας στιγμής, που κάποιος έχει ξεχάσει και έτσι αξίζει τον κόπο να έχουμε γραφική ύλη στο κατάστημα», ανέφεραν.

 

Νίκος Φυρογένης
«Κανένα τετραδιάκι και μέχρι εκεί»

Εδώ και σχεδόν τρία χρόνια, ο Νίκος Φυρογένης εργάζεται στο μίνι μάρκετ επί της οδού Πεύκων στη Νέα Ιωνία, με την κίνηση να είναι μεγαλύτερη τα Σαββατοκύριακα, όπως είπε. «Το Σάββατο και ειδικά την Κυριακή έχει περισσότερη δουλειά, καθώς είναι κλειστά και τα σούπερ μάρκετ». Όσον αφορά δε τις πωλήσεις του καταστήματος, τα προϊόντα ψυγείου έχουν τη μερίδα του λέοντος αυτή την περίοδο. «Τυριά, γάλατα, μπύρες, παγωτά έχουν τη μεγαλύτερη κατανάλωση, αλλά και οι μπάρες δημητριακών και πρωτεΐνης είναι από τα “δυνατά” μας προϊόντα», τόνισε. Τι γίνεται όμως με τα σχολικά ενόψει και του Σεπτεμβρίου; «Δεν έχουν πολύ κίνηση. Κανένα τετραδιάκι και μέχρι εκεί. Εμείς φέρνουμε γενικά στο