Snacks για το σχολείο. Η κατηγορία των snacks αποτελεί παραδοσιακά ένα δυνατό χαρτί για τα μίνι μάρκετ, αλλά πλέον έχει αρχίσει να αναπτύσσεται και να δημιουργεί υποκατηγορίες με μεγάλη δυναμική, όπως τα snacks για το σχολείο. Οι γονείς αναζητούν εύκολες λύσεις για το κολατσιό των παιδιών και η ζήτηση για συγκεκριμένα προϊόντα αυξάνεται σε μεγάλο βαθμό.
Της Ελένης Σαραντάκη
Αναδεικνύεται νέα κατηγορία στη μικρή λιανική
Η πανδημία λειτούργησε καταλυτικά, μεταβάλλοντας τις διατροφικές συνήθειες σε παγκόσμιο επίπεδο. Μια κατηγορία που επηρεάστηκε ιδιαίτερα, με αποτέλεσμα τη ριζική μεταμόρφωσή της, ήταν αυτή των snacks, η οποία παρουσιάζει πλέον σημαντικές διαφορές σε σχέση με την προηγούμενη πενταετία. Κι ενώ στο παρελθόν το snack ενός μαθητή ήταν συνήθως ένα κρουασάν ή ένα απλό σάντουιτς, πλέον οι επιλογές έχουν διευρυνθεί αισθητά, έχοντας ως σημείο αναφοράς την υγιεινή διατροφή αλλά και την πρακτική συσκευασία. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία πρόσφατων ερευνών, το 85% των γονέων επιθυμεί να παρέχει πιο υγιεινά snacks στα παιδιά του, ενώ το 63% δηλώνει ότι σημαντική είναι και η εύκολη κατανάλωση οποιαδήποτε ώρα και σε οποιοδήποτε μέρος.
Το 85% των γονέων επιθυμεί να παρέχει πιο υγιεινά snacks στα παιδιά του, ενώ το 63% δηλώνει ότι σημαντική είναι και η εύκολη κατανάλωση.
Σε πρώτο πλάνο τα θρεπτικά συστατικά
Με την ανησυχία σχετικά με τις παραλλαγές του COVID-19, που δεν έχουν εξαλειφθεί εντελώς, η υγιεινή εξακολουθεί να είναι κρίσιμη, επηρεάζοντας τα τρόφιμα και τα ποτά που επιλέγονται για τα παιδιά. Είτε πρόκειται για φρέσκα προϊόντα, συσκευασμένα προϊόντα, λειτουργικά ποτά ή απολαυστικές λιχουδιές, τα brands και οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής καλούνται να «συμπιέσουν» περισσότερα θρεπτικά συστατικά μέσα σε γευστικά snacks. Τη στιγμή που όλο και περισσότερες έρευνες δείχνουν τις βλαβερές επιπτώσεις της ζάχαρης στα παιδιά, οι γονείς επανεξετάζουν τα προϊόντα που αγοράζουν για κατανάλωση στο σχολείο. Περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές παγκοσμίως φαίνεται να μεταβαίνουν από επιλογές, όπως η σοκολάτα, σε εναλλακτικές λύσεις υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες και χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη. Δεν είναι τυχαίο ότι πλέον διατίθεται στη μικρή λιανική μια μεγάλη γκάμα εναλλακτικών snacks, όπως είναι τα chips φρούτων ή άλλες προτάσεις, που συνδέονται με την ενίσχυση του ανοσοποιητικού.
Υπερτροφές και έθνικ «πινελιές» στη σχολική τσάντα
Τα snacks αποτελούν μια κατηγορία ιδανική για την ενσωμάτωση συστατικών που υποστηρίζουν το ανοσοποιητικό σύστημα των παιδιών. Δημοφιλείς υπερτροφές, όπως το μέλι, χρησιμοποιούνται ευρέως πλέον σε μπισκότα, μπάρες και άλλους κωδικούς, παίζοντας «ψηλά» στις προτιμήσεις των γονέων, τη στιγμή που τα φρέσκα φρούτα και οι φυσικοί χυμοί έχουν κάνει δυναμική επιστροφή στη σχολική τσάντα. Παρ’ όλα αυτά, η γενιά των Millennials δεν επιθυμεί μόνο υγιεινές προτάσεις για τα παιδιά της, αλλά τα εκπαιδεύει και σε γεύσεις με αρκετά έθνικ στοιχεία. Σύμφωνα με μια έκθεση της Technomic, το 40% των γονέων ανέφεραν ότι οι γεύσεις του παιδιού τους είναι πιο εξελιγμένες από τις δικές τους στην αντίστοιχη ηλικία, ενώ το 60% ενθαρρύνει τα παιδιά να δοκιμάσουν νέες γεύσεις και τρόφιμα με διεθνείς επιρροές. Περισσότερα συστατικά και γεύσεις εμφανίζονται στα γεύματα των παιδιών, αφού οι γονείς εκπαιδεύουν τα παιδιά τους να είναι πιο «περιπετειώδη» ως προς τις γεύσεις. Νέα έρευνα δείχνει ότι το ενδιαφέρον για snacks με γεύσεις από όλο τον κόσμο διπλασιάστηκε από 20% το 2019 σε 40% το 2020 μεταξύ της Gen Z, λόγω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το TikTok ενισχύει το ενδιαφέρον για ασιατικά snacks σε σούπερ και μίνι μάρκετ, όπως για παράδειγμα τα chips μπανάνας.
Σταθερή αξία το νερό και οι χυμοί
Η ισορροπημένη διατροφή αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την ψυχοσωματική ανάπτυξη και την υγεία παιδιών κι εφήβων. Για τον λόγο αυτό, υπάρχουν υψηλές απαιτήσεις για τα προϊόντα που απευθύνονται σε παιδιά, καθώς θα πρέπει να συμβάλλουν στη σωστή ανάπτυξή τους. Ενώ οι ειδικοί συμφωνούν ότι το νερό εξακολουθεί να είναι η καλύτερη πηγή ενυδάτωσης για τα παιδιά, τα ροφήματα χαμηλών θερμίδων χωρίς ζάχαρη φαίνεται να ξεχωρίζουν στα ψυγεία και να επιλέγονται συχνά για τις ώρες του σχολείου ή του φροντιστηρίου. Δεκάδες καινοτόμα προϊόντα έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά το τελευταίο διάστημα, για να ανταποκριθούν στη νέα τάση. Οι βιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα έχουν λανσάρει κωδικούς οι οποίοι καλύπτουν τις ανάγκες των σύγχρονων καταναλωτών -ενηλίκων ή παιδιών- και είναι εμπλουτισμένοι σε μεγάλο βαθμό με βιταμίνες. Στην παγκόσμια και ελληνική αγορά έχουν κάνει την εμφάνισή τους φυσικά αρωματισμένα νερά που παρασκευάζονται με βιολογικά αποστάγματα φρούτων, φυσικά γλυκαντικά ή ενισχυτικά βιταμινών. Οι φρέσκοι χυμοί φρούτων, όμως, παραμένουν ίσως η δημοφιλέστερη επιλογή, ειδικά όταν εμπλουτίζονται με βιταμίνες. Πρόκειται άλλωστε για μια κατηγορία που, παρά τις ανατιμήσεις, εξακολουθεί να διατίθεται σε χαμηλή τιμή.
Ατού για τα παιδικά snacks η προσιτή τιμή
Οι τιμές των snacks έχουν αυξηθεί αρκετά τον προηγούμενο χρόνο. Όμως εξακολουθούν να θεωρούνται προσιτές, γεγονός που δίνει ένα προβάδισμα στην κατηγορία. Είναι χαρακτηριστικό ότι λόγω του υψηλού πληθωρισμού, αρκετοί είναι οι καταναλωτές που επισκέπτονται τα μίνι μάρκετ με λίστα, αγοράζοντας μόνο τα απαραίτητα. Ωστόσο, τα snacks για το σχολείο είναι μια κατηγορία που δεν επηρεάζεται πολύ, ιδιαίτερα στην Ελλάδα όπου οι γονείς σπάνια περιορίζουν τις αγορές που αφορούν τις διατροφικές ανάγκες των παιδιών τους. Αυτό που αλλάζει όμως στα μίνι μάρκετ, λόγω πληθωρισμού, είναι το μέγεθος της συσκευασίας. Τόσο τα μικρότερα μεγέθη συσκευασίας όσο και τα μεγάλα οικογενειακά πακέτα βοηθούν τους καταναλωτές να ανταποκριθούν στις ανάγκες τους, αγοράζοντας το προϊόν που είναι σε θέση να αντέξουν οικονομικά. Ενώ ορισμένες έρευνες καταναλωτών έχουν δείξει ότι οι καταναλωτές περιορίζονται στα βασικά είδη διατροφής σε περιόδους υψηλού πληθωρισμού, αυτό πολλές φορές δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα, ειδικά στην κατηγορία των snacks που εμπεριέχουν το στοιχείο της αυθόρμητης αγοράς.
Οι καταναλωτές ζητούν από τα brands, να «συμπιέσουν» περισσότερα θρεπτικά συστατικά μέσα σε γευστικές επιλογές που «κερδίζουν» τα παιδιά.
Η επένδυση στα μίνι μάρκετ
Η κατηγορία των snacks για το σχολείο έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια, με τους γονείς να προσέχουν ιδιαίτερα τη διατροφή των παιδιών τους, αλλά και να αναζητούν γρήγορες λύσεις που θα τους γλιτώσουν τον χρόνο της προετοιμασίας στο σπίτι, πριν την αναχώρηση για τη δουλειά. Κάπως έτσι, έχει αρχίσει να αναδεικνύεται αυτή η νέα τάση και στην ελληνική αγορά και φαίνεται ότι αξίζει την επένδυση των καταστημάτων της μικρής λιανικής. Τα υγιεινά snacks έχουν κερδίσει ούτως ή άλλως τη θέση τους στα ράφια και τα ψυγεία της μικρής λιανικής, οπότε το μόνο που χρειάζεται από τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής, είναι η καλύτερή ανάδειξη των υγιεινών σνακ στο κατάστημα, για τους πελάτες-γονείς που θα αναζητήσουν την εύκολη λύση της τελευταίας στιγμής.
Οι επιλογές στα μίνι μάρκετ
Οι μαθητές παραδοσιακά αποτελούν μια σημαντική κατηγορία πελατών για τη μικρή λιανική. Πολλοί από αυτούς επιδίδονται συχνά σε παρορμητικές αγορές, κυρίως σε snacks και ροφήματα, καθ’ οδόν προς το σχολείο ή το φροντιστήριο και ενισχύουν, καθημερινά σχεδόν, τους τζίρους των καταστημάτων, έστω και με αγορές μικρής αξίας. Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, τα μέτρα περιόρισαν τους μαθητές στο σπίτι, με αποτέλεσμα οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής να έρθουν αντιμέτωποι με τη μειωμένη κίνηση και τις συνέπειές της. Πλέον όμως η κατάσταση έχει επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα, με αποτέλεσμα οι κωδικοί που απευθύνονται σε μαθητές να θεωρούνται must στα ράφια των μίνι μάρκετ. Με τους γονείς άλλωστε να έχουν όλο και λιγότερο χρόνο στη διάθεσή τους, η λύση του γρήγορου σνακ από το κατάστημα της γειτονιάς, είναι πάντα μία καλή διέξοδος. Οι επιλογές είναι μάλιστα πάρα πολλές, όπως θα δείτε ενδεικτικά και στα προϊόντα που σας παραθέτουμε παρακάτω.