Σοκολάτες. Ζωτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις της μικρής λιανικής είναι η κατηγορία της σοκολάτας και των σχετικών υποπροϊόντων, καθώς αποτελούν σημαντικό κομμάτι του τζίρου και οι πωλήσεις τους παρουσιάζουν απόλυτα ανοδική πορεία τον τελευταίο καιρό.
Της Ελένης Σαραντάκη
«Εκτοξεύτηκαν» οι πωλήσεις στα μίνι μάρκετ
Παρά το γεγονός ότι ένα σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών έχει στραφεί πλέον στην υγιεινή διατροφή και την άσκηση, η σοκολάτα εξακολουθεί να αποτελεί «ένοχη» απόλαυση για μικρούς και μεγάλους, ενισχύοντας τα έσοδα κυρίως των μίνι μάρκετ και των περιπτέρων. Η μικρή λιανική εξακολουθεί να βασίζεται στη «βασίλισσα» της κατηγορίας των γλυκών σνακ, με τη διαφορά ότι τα προϊόντα σταδιακά αλλάζουν μορφή και προσαρμόζονται στις σύγχρονες τάσεις. Ως εκ τούτου, τα τελευταία χρόνια στα stands των μίνι μάρκετ παρατηρούνται αναρίθμητοι κωδικοί σε σοκολάτες χωρίς ζάχαρη, οι οποίοι και καταλαμβάνουν κυρίαρχες θέσεις, ενώ σταδιακά κάνουν την εμφάνισή τους προϊόντα ωφέλιμα για την υγεία, όπως αυτά που περιέχουν υπερτροφές.
Αύξηση 28% την περίοδο του lockdown
Όπως δείχνουν και τα στοιχεία της αγοράς, εν μέσω πανδημίας σημειώθηκε αυξημένη ζήτηση σε σοκολάτες και συναφή είδη, καθώς η πολύμηνη παραμονή των Ελλήνων εντός της οικίας ευνόησε την κατανάλωση προϊόντων που τονώνουν την ψυχολογία. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown οι Ευρωπαίοι ξόδεψαν περίπου δύο δισεκατομμύρια ευρώ περισσότερα σε σχέση με το προηγούμενο έτος σε ποτά και σνακ, με την αύξηση στη χώρα μας να ανέρχεται στο 10%. Ιδιαίτερα η κατηγορία της σοκολάτας παρουσίασε αξιοσημείωτη άνοδο στις πωλήσεις, της τάξης του 28%, στην περίοδο του πρώτου lockdown. Ανάλογη, όμως, ήταν η κατάσταση στην αγορά και τους μήνες που ακολούθησαν. Το καταναλωτικό κοινό όχι μόνο δεν σταμάτησε να αγοράζει σοκολάτες, αλλά αύξησε σημαντικά τις αγορές του, προτιμώντας τα μίνι μάρκετ και τα περίπτερα της γειτονιάς του.
«Μεγαλώνει η γκάμα με σοκολάτες χωρίς ζάχαρη, βιολογικές, με superfoods ή γλυκαντικά, που επιτρέπουν στο γλύκισμα να αποτελέσει μέρος ενός πιο ισορροπημένου διαιτολογίου.»
Παρά το γεγονός ότι οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν ευνοηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, οι καταναλωτές εξακολουθούν να αγοράζουν σοκολάτες συνήθως από τα μικρότερα καταστήματα της γειτονιάς τους. Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων σε κατηγορίες όπως τα γλυκά σνακ πραγματοποιείται από τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής, αφού πρόκειται κυρίως για αυθόρμητες αγορές. Επομένως, γίνεται λόγος για μια κατηγορία προϊόντων στην οποία ο ιδιοκτήτης του μίνι μάρκετ αξίζει να «επενδύσει», τοποθετώντας περισσότερους κωδικούς στα ράφια του.
«Αποχαιρετά» τη ζάχαρη η σοκολάτα
Μια γρήγορη ματιά στα ράφια των καταστημάτων καθιστά σαφές ότι η ζάχαρη έχει μειωθεί αισθητά σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες τροφίμων. Οι σοκολατοβιομηχανίες στη χώρα μας ακολουθούν τον ίδιο δρόμο, καθώς το αγοραστικό κοινό φαίνεται να αποφεύγει τους «ανθυγιεινούς» κωδικούς με πολλές θερμίδες. Η σοκολάτα παραδοσιακά ταυτιζόταν με την κακή διατροφή, ιδιαίτερα όσον αφορά τα παιδιά και τους εφήβους. όμως, αποτελεί και το αγαπημένο γλυκό σνακ που τα τελευταία χρόνια έχει ανανεωθεί αισθητά, «αποβάλλοντας» αρκετά από τα «ενοχοποιητικά» στοιχεία του.
Στα καταστήματα της μικρής λιανικής πλέον βρίσκει κανείς σοκολάτες χωρίς ζάχαρη, βιολογικές, με superfoods ή γλυκαντικά, που επιτρέπουν στο γλύκισμα να αποτελεί μέρος ενός πιο ισορροπημένου διαιτολογίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν γνωστές σοκολάτες που κυκλοφορούν σε μια διαφορετική εκδοχή, με σημαντική μείωση σε ζάχαρη, συνήθως της τάξεως του 30%. Πρόκειται για προϊόντα που καλύπτουν τους καταναλωτές που θέλουν να μειώσουν τη ζάχαρη στη διατροφή τους, χωρίς να στερηθούν τη σοκολάτα.
Διπλασιάζονται οι πωλήσεις στα προϊόντα με στέβια
Οι εναλλακτικές γλυκαντικές ύλες, όπως είναι η στέβια, φαίνεται ότι κερδίζουν έδαφος τα τελευταία χρόνια, με το 28% του κοινού να τις επιλέγει, αποφεύγοντας τη ζάχαρη. Οι παγκόσμιες πωλήσεις της στέβια, μάλιστα, προβλέπεται σχεδόν να διπλασιαστούν, αγγίζοντας τα 736 εκατ. ευρώ έως το 2024, σύμφωνα με μελέτη της συμβουλευτικής εταιρείας Research and Markets, μετατρέποντάς τη σε αγορά με τεράστια περιθώρια ανάπτυξης. Παράλληλα, η σταδιακή αύξηση των vegan στη χώρα μας έχει προκαλέσει αρκετές ανακατατάξεις στο κανάλι των τροφίμων, επηρεάζοντας και τα γλυκά σνακ. Είναι γνωστό πως το κοινό δύσκολα «αντιστέκεται» στη σοκολάτα. Αυτή την «αδυναμία» προσπαθούν έτσι να εκμεταλλευτούν οι μεγάλες εταιρείες τροφίμων, οι οποίες διεκδικούν μερίδια στην εξελισσόμενη αγορά της «vegan chocolate».
Αυξάνονται οι vegan σοκολάτες στην αγορά
Οι vegan προτάσεις αυξάνονται διαρκώς το τελευταίο διάστημα, με εταιρείες όπως τη Nestlé, την Pepsico, τη Mars και τη Mondeléz να έχουν κάνει ήδη την αρχή. Όπως όλα δείχνουν, τα φυτικά προϊόντα θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην αγορά τα επόμενα χρόνια, καθώς η ζήτηση είναι αξιοσημείωτη σε παγκόσμιο επίπεδο. Διάσημα brands σοκολάτας, με κυρίαρχα μερίδια σε όλο τον πλανήτη, έχουν αρχίσει να προσφέρονται και σε vegan επιλογές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σοκολάτα KitKat, που πλέον παράγεται στο εξωτερικό και στον τύπο KitKat V, χωρίς γαλακτοκομικά, με βασικά συστατικά το ρύζι και το κακάο. Ανάλογες προτάσεις παρουσιάζουν η Mars και η Βounty που έχουν ήδη κάνει άνοιγμα στους vegan καταναλωτές με σχετικά λανσαρίσματα. Τα ράφια και τα ψυγεία εκτιμάται ότι θα γεμίσουν με ανάλογους κωδικούς τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, όπου η ανάπτυξη των vegan καταναλωτικών αγαθών εμφανίζεται απόλυτα ανοδική.