«Αδιέξοδο» με τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ
Σημαντικό κεφάλαιο προς εξέταση αποτελεί πλέον και η τάση των μεγάλων αλυσίδων να επιδίδονται σε δελεαστικές προσφορές, προκειμένου να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του καταναλωτή, που παρουσιάζεται ιδιαίτερα επιφυλακτικός, εξαιτίας του περιορισμένου εισοδήματος που επέφερε η κρίση. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), 6 στους 10 καταναλωτές προτιμούν περισσότερες προσφορές παρά χαμηλές τιμές και επιλέγουν κατάστημα σούπερ μάρκετ με βάση τις προσφορές τους.
Την ίδια ώρα, όμως, αναλυτές της αγοράς τονίζουν με κάθε τρόπο ότι «οι προσφορές έχουν εγκλωβίσει τον κλάδο», καθώς οι περισσότερες από αυτές δεν είναι πραγματικά αποδοτικές για τα σούπερ μάρκετ. Έρευνα της Nielsen έδειξε ότι το ποσοστό των επώνυμων ειδών που βρίσκεται σε προσφορά ξεπερνά το 50%, ενώ στην κατηγορία ταχυκίνητων FMCG το ποσοστό αγγίζει το 44,5%. Ωστόσο, το ποσοστό της «απόδοσης» των ανταγωνιστικών προσφορών είναι αντιστρόφως ανάλογο με την αυξητική τους δυναμική.
Αυτό συμβαίνει διότι, σύμφωνα με τη Nielsen, μονάχα το 16% των προσφορών αποδίδει πραγματικό όφελος σε βιομηχανία και λιανεμπόριο, το 28% δεν εμφανίζει κάποια ουσιαστική επίδραση, ενώ το 60% είναι ζημιογόνο, καθώς οι αλυσίδες και οι προμηθευτές είναι αυτοί που μοιράζονται το κόστος των προσφορών. Παρ’ όλα αυτά, οι προσφορές παραμένουν βασικό χαρακτηριστικό του κλάδου, γιατί καμία από τις δύο πλευρές δεν φαίνεται διατεθειμένη να αναλάβει το ρίσκο που θα προκύψει από τη διακοπή αυτής της στρατηγικής.
Στη «μάχη» και τα on-line μάρκετ
Νέα παράμετρο για τη λειτουργία του κλάδου αποτελεί πλέον και το κανάλι του ηλεκτρονικού εμπορίου, το οποίο λειτουργεί συμπληρωματικά, αλλά και ανταγωνιστικά για τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ. Εκτός από τα φυσικά καταστήματα, έχουν πλέον αναπτυχθεί και ηλεκτρονικά, ακόμη και από γνωστούς ομίλους, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος και τα σούπερ μάρκετ της Κρητικός.
Το πρώτο σούπερ μάρκετ με ηλεκτρονικό κατάστημα ήταν της Βερόπουλος, το οποίο όμως διέκοψε τη λειτουργία του, όταν οι δραστηριότητες της εταιρείας στην Ελλάδα μεταβιβάστηκαν στη Metro AEBE. Η εταιρεία το 2017 ξεκίνησε συνεργασία με το πρώτο αμιγώς ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, το Welovesupermarket. Η Carrefour – Μαρινόπουλος επίσης συνεργαζόταν με το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ Caremarket.gr, το οποίο σήμερα διαθέτει από το ηλεκτρονικό κατάστημα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της αλυσίδας Σκλαβενίτης. Το 2016 δημιουργήθηκαν επιπλέον και τα αμιγώς ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ E-fresh.gr και το Yoda.gr.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group για το 2017, ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ κυμαινόταν στα 37 εκατ. ευρώ περίπου. Η βασική αλλαγή που έχει συντελεστεί όμως και δείχνει τις προοπτικές εξέλιξης του συγκεκριμένου καναλιού, είναι ότι πλέον οι καταναλωτές ψωνίζουν από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ κυρίως τρόφιμα, σε αντίθεση με το προηγούμενο διάστημα που προμηθεύονταν κυρίως απορρυπαντικά και είδη προσωπικής υγιεινής. Τα στοιχεία της Convert Group έδειξαν ότι το 53% των πωλήσεων στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ αφορούσε τρόφιμα τους πρώτους 9 μήνες του 2017. Ακολουθούσαν με μεγάλη διαφορά, σε ποσοστό 16%, τα προϊόντα νοικοκυριού και με 15% τα είδη προσωπικής φροντίδας.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι η δυναμική του ηλεκτρονικού καναλιού αποδεικνύεται μεγάλη για τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, εξαιτίας της ανάλυσης δεδομένων που μπορεί να γίνει μέσω αυτού και της δυνατότητας προσφοράς προσωποποιημένων προσφορών, ενισχύοντας έτσι την πιστότητα και την επαφή με τους καταναλωτές.