Sugar Free Drinks Η παγκόσμια τάση στην αγορά των αναψυκτικών και των υπολοίπων ροφημάτων οδηγεί τις εταιρείες στο λανσάρισμα νέων προϊόντων με ελάχιστη ή καθόλου ζάχαρη, καθώς οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο επιζητούν διαρκώς πιο υγιεινές επιλογές για την καθημερινότητά τους.
Του Βάιου Τασούλα
«Στροφή» στα ροφήματα με μειωμένη ή και καθόλου ζάχαρη
Δεδομένη θεωρείται πια η «στροφή» της παγκόσμιας αγοράς των τροφίμων και των ποτών προς τις πιο υγιεινές επιλογές, καθώς τόσο η «πίεση» των αρμόδιων αρχών για την καταπολέμηση της παιδικής παχυσαρκίας όσο κι η συνειδητή αντίδραση των καταναλωτών απέναντι στα ανθυγιεινά προϊόντα έχουν αναγκάσει και τις ίδιες τις εταιρείες να λαμβάνουν τα μέτρα τους και να ακολουθούν τις νέες τάσεις στην αγορά. Ειδικά στον τομέα των αναψυκτικών και των υπολοίπων ροφημάτων, η μετάβαση σε αυτή τη «νέα εποχή» είναι ραγδαία κι έχει ήδη αρχίσει να γίνεται αντιληπτή και στα ράφια των σούπερ και μίνι μάρκετ. Ο κλάδος των αναψυκτικών, ανθρακούχων και μη, στην Ευρώπη έχει ήδη μειώσει, μάλιστα, κατά 12% τη ζάχαρη στο διάστημα από το 2000 έως το 2015 κι έχει δεσμευτεί για επιπλέον μείωση της τάξης του 10% έως το 2020. Αντίστοιχη είναι, όμως, η εικόνα και στη χώρα μας, με την αλλαγή να είναι ορατή στα ράφια και τα ψυγεία των καταστημάτων.
Παγκόσμια τάση προς τις υγιεινές επιλογές
Τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό η καθημερινότητα των ανθρώπων σε ολόκληρο τον κόσμο κι ειδικά στις αναπτυγμένες χώρες, με τους πολίτες–καταναλωτές να αναζητούν διαφορετικά πράγματα σε σχέση με το παρελθόν. Λόγω των γρήγορων κι αγχωτικών ρυθμών της καθημερινότητας και της on–the–go κατανάλωσης, παρατηρείται, παγκοσμίως, η αύξηση της ζήτησης για υγιεινά και θρεπτικά σνακ, όπως οι μπάρες δημητριακών, ως υποκατάστατο γευμάτων.
Στο «στόχαστρο» των καταναλωτών «κυρίαρχη» θέση έχει πάρει η ζάχαρη, με τη νέα γενιά να ζητάει διαρκώς την ελάττωση ή και εξάλειψή της από τρόφιμα και ποτά.
Σύμφωνα με την DK Consultants, η κύρια κατηγορία στον κλάδο τροφίμων που προωθούν την υγεία και την ευεξία αφορά τα «Better–For–You/BFY» προϊόντα, αυτά, δηλαδή, τα οποία περιλαμβάνουν μειωμένα λιπαρά, αλάτι κι υδατάνθρακες, πολλές φυτικές ίνες, είναι ολικής αλέσεως, δεν έχουν ζάχαρη, βοηθούν στον έλεγχο των θερμίδων ανά μερίδα, είναι ελάχιστα επεξεργασμένα, περιέχουν φυσικές βιταμίνες, μέταλλα και άλλα θρεπτικά συστατικά. Η αξία των εν λόγω προϊόντων, μάλιστα, προωθείται τόσο μέσω των ΜΜΕ όσο και από σχετικές πρωτοβουλίες κυβερνήσεων, όπως του Καναδά και των ΗΠΑ, γεγονός που δικαιολογεί αυτή τη νέα παγκόσμια τάση στην αγορά. Sugar Free Drinks
Οι «κολοσσοί» της αγοράς επιβεβαιώνουν την αλλαγή
Η αλλαγή στην παγκόσμια αγορά επιβεβαιώνεται και από τους «κολοσσούς» στον κλάδο των μη αλκοολούχων ποτών, με εταιρείες όπως η Coca Cola και η Pepsico να αποδέχονται ουσιαστικά την «ανθυγιεινή» πλευρά των προϊόντων τους και να βάζουν στην άκρη brand με τεράστιες πωλήσεις ανά τον κόσμο, επαναλανσάροντας ή προσθέτοντας επιλογές με πιο υγιεινά συστατικά.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη απόφαση της PepsiCo Inc. να ετοιμάσει ένα νέο Gatorade με μηδέν ζάχαρη, προσπαθώντας να προσελκύσει περισσότερους καταναλωτές στην κατηγορία των αθλητικών ποτών. Η κίνηση της εταιρείας θεωρείται αναμενόμενη, αφού η μετατόπιση των προτιμήσεων των καταναλωτών αφορά εντονότατα το σύνολο του κλάδου. Το τελευταίο διάστημα, μάλιστα, η Gatorade, η οποία αντιπροσωπεύει πάνω από το 70% της αγοράς ενεργειακών ποτών, φέρεται να «πιέζεται» συνεχώς από τους ανταγωνιστές της, που εισάγουν νέα είδη, όπως το νερό καρύδας, το οποίο διαθέτει πιο απλά συστατικά.
«Μαχαίρι» στην κατανάλωση ζάχαρης
Στο «στόχαστρο» των καταναλωτών «κυρίαρχη» θέση έχει πάρει η ζάχαρη, με τη νέα γενιά να ζητάει διαρκώς την ελάττωση ή και εξάλειψή της από τρόφιμα και ποτά. Σύμφωνα μάλιστα με νέα έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Έρευνας για τη Ζάχαρη (World Sugar Research Organisation) και του ιρλανδικού Πανεπιστημίου του Cork, σε 13 χώρες σε όλο τον κόσμο, το «μαχαίρι» στη ζάχαρη είναι ξεκάθαρο, τόσο σε απόλυτα δεδομένα (γραμμάρια) όσο κι αναλογικά (ποσοστό επί της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης). Συγκεκριμένα, η έρευνα έδειξε ότι η κατανάλωση ζάχαρης μειώθηκε κατά 55% σε απόλυτο βαθμό (λιγότερα γραμμάρια ανά ημέρα) και κατά 57% με αναλογικούς όρους (ποσοστό το οποίο αντιπροσωπεύει η ζάχαρη στην ημερήσια ενεργειακή πρόσληψη). Sugar Free Drinks
Η κρίση «έστρωσε» και την Ελλάδα
Νέα δεδομένα στη συμπεριφορά των καταναλωτών καταγράφονται τα τελευταία χρόνια και στην Ελλάδα, με μία από τις σημαντικότερες αλλαγές να αφορά και σε αυτή την περίπτωση τα υγιεινά προϊόντα και τη μειωμένη ζάχαρη. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι Έλληνες καταναλωτές διαμόρφωσαν νέες αγοραστικές συνήθειες κατά τη διάρκεια της κρίσης. Μεταξύ αυτών, σημειώνεται η θετική στροφή προς πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές, όπως η μείωση στην πρόσληψη ζάχαρης κατά 44% και στην κατανάλωση παραδοσιακών αναψυκτικών κατά 43%.