Πουλάει η ετικέτα «χωρίς»
Στο πλαίσιο της τάσης για προϊόντα υγιεινής διατροφής, έχει αρχίσει να διαμορφώνεται και μία ολόκληρη, νέα ουσιαστικά αγορά, αυτή του «άνευ» ή «χωρίς». Από σχετική έρευνα του Oservatorio Immagino 2, προκύπτει ότι πιο διαδεδομένα σε πωλήσεις είναι πλέον τα προϊόντα με σήμανση «χωρίς συντηρητικά» κι ακολουθούν, με αντίστοιχη δυναμική, όσα έχουν τη σήμανση «χαμηλά λιπαρά», «χωρίς χρώματα» και «χαμηλά σε ζάχαρη». Μεγαλύτερες τάσεις ανάπτυξης παρατηρούνται στα προϊόντα με ένδειξη «χωρίς πρόσθετα», «χωρίς φοινικέλαιο», «χωρίς αλάτι», «χωρίς επιπλέον ζάχαρη» και «χωρίς κορεσμένα λίπη». Αν σε αυτά, προστεθούν και τα προϊόντα που σχετίζονται με αλλεργίες, όπως χωρίς λακτόζη και χωρίς γλουτένη, έχουμε μία ολοκαίνουργια ανερχόμενη κατηγορία στην αγορά, με τεράστιo περιθώριo ανάπτυξης, που συνεπάγεται και το λανσάρισμα δεκάδων νέων προϊόντων αυτής της λογικής. Sugar Free Drinks
«Μάχη» στην αγορά των Sugar Free ροφημάτων
Η ζάχαρη αποτελεί και τον νέο πρωταγωνιστή στη «μάχη» της εγχώριας αγοράς, ειδικά όσον αφορά τον κλάδο των αναψυκτικών, αφού η πλειοψηφία των εταιρειών έχει στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση, με λανσάρισμα νέων, πιο υγιεινών προϊόντων. Η Green Cola φέρεται να ηγείται του συγκεκριμένου τομέα στη χώρα μας, όμως, πλέον, κι η Coca Cola διαθέτει τη δική της σειρά με στέβια, ενώ τόσο η ΕΨΑ κι ο Βίκος όσο και η Αφοί Δινάκη, με τα αναψυκτικά Φιόνα χωρίς ζάχαρη, παρουσιάζουν ανοδικές τάσεις. Την ίδια ώρα, η Λουξ έχει λανσάρει ήδη από το 2016 το brand «Λουξ plus ‘n light», με το οποίο έχει εισέρθει δυναμικά στην αγορά των ολιγοθερμιδικών αναψυκτικών, με 0% ζάχαρη, 60% λιγότερες θερμίδες και μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε βιταμίνη C, που περιέχει μόνο φυσικά γλυκαντικά. Sugar Free Drinks
Νίκος Γεωργακόπουλος
«Ζητάνε με στέβια και χωρίς ζάχαρη»
Το μίνι μάρκετ επί της οδού Αλκυόνης έχει μία μεγάλη γκάμα από ροφήματα, με τα ψυγεία του να έχουν επιλογές για κάθε γούστο. Μεταξύ τους και πολλοί από τους νέους κωδικούς με λιγότερη ή και καθόλου ζάχαρη. «Ναι, έχουμε βάλει τα περισσότερα, καθώς τα ζητάνε και περισσότερο. Ψάχνουν γενικά τα προϊόντα με στέβια, αλλά και χωρίς ζάχαρη. Γενικά, τα προϊόντα zero, όπως η Coca Cola και τα ενεργειακά ποτά της Hell ή οι χυμοί που είναι πιο φυσικοί έχουν πλέον περισσότερη ζήτηση γι’ αυτό και έχουμε γεμίσει τα ψυγεία μας με πολλές επιλογές», μας τόνισε ο ιδιοκτήτης του καταστήματος, κ. Νίκος Γεωργακόπουλος.
Κατερίνα Κωνσταντινίδου
«Νέα μόδα τα no sugar»
Το κατάστημα ψιλικών επί της οδού Ηνιόχου στο Γαλάτσι «παλεύει» να αντιμετωπίσει την ύφεση στην αγορά, καθώς «η κίνηση είναι πεσμένη στα πάντα», όπως μας εξήγησε η κα Κωνσταντινίδου. Μπίρες κι αναψυκτικά είναι τα προϊόντα που φεύγουν περισσότερο στο μαγαζί, το οποίο μετά βίας βγάζει το μεροκάματο. Όσον αφορά τα no sugar, η κα Κωνσταντινίδου έχει στο κατάστημά της λίγα σχετικά προϊόντα τα οποία βέβαια έχουν αυξηθεί τον τελευταίο καιρό και η ίδια μας τόνισε ότι πρόκειται για μια νέα μόδα, όπως όλες. «Ξαφνικά, θέλουμε χωρίς ζάχαρη, χωρίς γλουτένη κι ό,τι άλλο ξεκινήσει από την Αμερική, τα οποία όμως δεν βλέπω να έχουν κι… αποτελέσματα στους ίδιους, που η παχυσαρκία είναι τεράστιο πρόβλημα. Θεωρώ ότι κι αυτή η μόδα θα περάσει», υποστήριξε στο περιοδικό μας.
ΣΕΒΑ – Αγγελική Πατρούμπα: «Αναγνωρίζουμε ότι πολλοί καταναλωτές αναζητούν τρόπους να μειώσουν την πρόσληψη ζάχαρης»
Για την πρωτοβουλία μείωσης της ζάχαρης κατά 10% έως το 2020 σε όλα τα ελληνικά αναψυκτικά μίλησε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» η πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Αναψυκτικών, κα Αγγελική Πατρούμπα.
Mini Market: Ο ΣΕΒΑ πήρε πέρυσι την απόφαση να μειώσει εθελοντικά τη ζάχαρη στα προϊόντα της ελληνικής αγοράς κατά 10%. Πείτε μας δύο λόγια για την απόφαση αυτή.
Αγγελική Πατρούμπα: Η πρωτοβουλία για μείωση της ζάχαρης κατά 10% έως το 2020 ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες κι απαιτήσεις των καταναλωτών και στην ευρωπαϊκή πολιτική για ανασύνθεση των προϊόντων τροφίμων. Επιπλέον, η μείωση των πρόσθετων σακχάρων είναι προτεινόμενη δράση του «ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΣΥΝΘΕΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ» της Εθνικής Επιτροπής Διατροφικής Πολιτικής του Υπουργείου Υγείας και της δέσμευσης που ανέλαβε η Ένωση Ευρωπαϊκών Συνδέσμων Βιομηχανιών Αναψυκτικών (UNESDA) τον Φεβρουάριο του 2017. Sugar Free Drinks
Μ.Μ.: Ποιες εταιρείες συμμετείχαν σε αυτή την πρωτοβουλία και ποιος είναι ο απώτερος στόχος;
Α.Π.: Στην πρωτοβουλία αυτή συμμετέχουν όλες οι εταιρείες – μέλη του ΣΕΒΑ. Στον ΣΕΒΑ αναγνωρίζουμε τη συμβολή της ισορροπημένης διατροφής στη διατήρηση της καλής υγείας και φυσικά είμαστε ευαισθητοποιημένοι στις αλλαγές των καιρών, τις απαιτήσεις των καταναλωτών και το κάλεσμα των υπευθύνων χάραξης πολιτικής που αφορά τη διατροφή και την υγεία.
Αναγνωρίζουμε, επίσης, ότι πολλοί καταναλωτές αγαπούν την «παραδοσιακή» γεύση των προϊόντων μας, αλλά αναζητούν τρόπους να μειώσουν την πρόσληψη ζάχαρης και θερμίδων, και γι’ αυτό επενδύουμε στην έρευνα και την καινοτομία, με στόχο τη βελτίωση της διατροφής.
Μ.Μ.: Σε τι βαθμό έχει υλοποιηθεί η απόφαση σήμερα;
Α.Π.: Ο κλάδος των αναψυκτικών στην Ελλάδα είναι πρωτοπόρος στη μείωση της ζάχαρης, με το ταξίδι του να ξεκινάει τη δεκαετία του 1980, όταν κυκλοφόρησαν στην αγορά τα πρώτα αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη κι, επομένως, χωρίς θερμίδες. Στα αναψυκτικά, η μείωση της ζάχαρης οδηγεί απευθείας σε μείωση θερμίδων. Η δέσμευση του ΣΕΒΑ αφορά περαιτέρω μείωση κατά 10% της ζάχαρης στο σύνολο του χαρτοφυλακίου κι όχι σε κάθε μεμονωμένο προϊόν ξεχωριστά, με έτος βάσης το 2015. Επομένως, η σύγκριση μπορεί να γίνει μόνο σε σύνολο προϊόντων κι αντίστοιχης περιεκτικότητας σε σχέση με το έτος βάσης.
Για τη σύγκριση μεταξύ προϊόντων υπάρχουν πολλά παραδείγματα αναψυκτικών, που στη διατροφική τους επισήμανση είναι εμφανέστατη η διαφορά στα σάκχαρα και τις θερμίδες. Υπάρχουν, δηλαδή, «light» αναψυκτικά που έχουν 99,9% λιγότερες θερμίδες από τα «original» κι άλλα που έχουν ανασυντεθεί κι έχουν 30% λιγότερες θερμίδες από τα «original». Ο ΣΕΒΑ θα παρακολουθεί τη συμμόρφωση στη νέα δέσμευση, μέσω ανεξάρτητης έρευνας ελεγκτικής εταιρείας, που θα συλλέξει και θα επεξεργαστεί τα επιμέρους δεδομένα, ώστε να ανακοινωθούν τα σχετικά αποτελέσματα το 2020. Sugar Free Drinks
Μ.Μ.: Ποιες άλλες ενέργειες πραγματοποιεί ο ΣΕΒΑ προς την ίδια κατεύθυνση;
Α.Π.: Πιστεύουμε ότι με αυτή την πρωτοβουλία, η οποία εντάσσεται σε μια σειρά ουσιαστικών δράσεων που υλοποιούμε παράλληλα με την ανασύνθεση, όπως:
- ευδιάκριτη διατροφική επισήμανση,
- υπεύθυνο marketing (δε διαφημίζουμε σε παιδιά κάτω των 12 ετών),
- προώθηση νέων προϊοντικών επιλογών με μειωμένες ή καθόλου θερμίδες,
- αύξηση της διαθεσιμότητας μικρότερων συσκευασιών, μπορούμε να συμβάλλουμε, σε συνεργασία με άλλα ενδιαφερόμενα μέρη, στην προώθηση ισορροπημένου τρόπου ζωής και υγιεινών διατροφικών προτύπων.