Αυξάνονται διαρκώς τα προϊόντα στην Ελλάδα που έχουν βάση τους τις υπερτροφές, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται σε επιλογές τροφών με ευεργετικές ιδιότητες. Τα superfoods έρχονται δυναμικά να καλύψουν τις ανάγκες της νέας αυτής αγοραστικής τάσης στην χώρα μας.
Της Ελένης Σαραντάκη
Οι υπερτροφές κερδίζουν έδαφος στις επιλογές των καταναλωτών
Την τελευταία δεκαετία είναι εμφανώς αυξημένη η προσοχή των καταναλωτών σε όλο τον κόσμο, αλλά και στην Ελλάδα, στην υγιεινή διατροφή και την προσεκτική επιλογή των τροφίμων. Ακόμη και στη χώρα μας, που βρίσκεται σταθερά μεταξύ των κρατών της Ευρώπης με τα υψηλότερα ποσοστά στην παιδική παχυσαρκία, η ζήτηση για προϊόντα με ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία ακολουθεί ανοδικές τάσεις εδώ κι αρκετά χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό, άλλωστε, έχει αναπτυχθεί πια σε μεγάλο βαθμό κι η αγορά των υπερτροφών ή superfoods, μια τάση που ξεκίνησε από το εξωτερικό, αλλά έχει καθιερωθεί και στην Ελλάδα, με προϊόντα όπως το ιπποφαές, η κράνα και το γκότζι μπέρι να είναι πλέον γνωστά σχεδόν σε όλους τους καταναλωτές, ακόμη και αν τα περισσότερα εξ αυτών υπήρχαν στη χώρα μας και τις προηγούμενες δεκαετίες.
Η αυξημένη ζήτηση για πιο υγιεινές επιλογές έφερε την περαιτέρω ανάδειξη τέτοιων προϊόντων, με πολλές εταιρείες, μικρές και μεγάλες, να εισέρχονται στο «παιχνίδι» των superfoods, λανσάροντας καινοτομίες βασισμένες σε υπερτροφές που έχουν γίνει παγκόσμιο trend. Αντίστοιχα, μάλιστα, έχει αυξηθεί κι η καλλιέργεια κι η παραγωγή τους ανά την Ελλάδα, με αγρότες να αξιοποιούν τις νέες ευκαιρίες και να στρέφονται σε εναλλακτικές επιλογές καλλιεργειών στα χωράφια τους, με μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους.
Κι αυτό γιατί πρόκειται για προϊόντα που, με «όπλο» την ενίσχυση της καλής διατροφής, εκτός από αυξανόμενη ζήτηση έχουν και τη δυνατότητα να πωλούνται στις όχι και πιο ανταγωνιστικές τιμές. Οι καταναλωτές, άλλωστε, είναι ξεκάθαροι. Σε πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, το εντυπωσιακό ποσοστό του 56% του καταναλωτικού κοινού υποστήριξε ότι επιλέγει τροφές με ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία του, με το 57% των ερωτηθέντων να απαντά ότι ψάχνει ενεργά για πληροφορίες σε σχέση με τις τροφές που καταναλώνει και το 63% να δηλώνει ότι γενικά προσέχει τη διατροφή του, στρεφόμενο σε σωστές επιλογές τροφίμων.
Ενισχύεται η αγοραστική δύναμη των υπετροφών
Τα στοιχεία της αγοράς δείχνουν απόλυτα ανοδικές τάσεις στη ζήτηση και κατανάλωση γνωστών και μη υπετροφών από τους Έλληνες καταναλωτές, με το ποσοστό τους να αυξάνεται και όσον αφορά τη θέση τους στο τραπέζι του ελληνικού νοικοκυριού. Σύμφωνα με έτερη έρευνα του ΙΕΛΚΑ σε συνεργασία με την αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία ΑΚΟΣ, τα περισσότερα από τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στην ευρύτερη αγορά των superfoods παρουσιάζουν μεγάλη κι αυξανόμενη κατανάλωση στη χώρα μας.
Συγκεκριμένα, από τις κύριες τροφές που καταναλώνουν οι Έλληνες και δεν είναι γνωστές ως υπερτροφές ξεχωρίζουν το ελαιόλαδο, με το σχεδόν απόλυτο 93%, τα φρέσκα λαχανικά (91%), τα φρέσκα φρούτα (90%) και το μέλι (81%), ενώ ακολουθούν με σημαντικό μερίδιο η σοκολάτα-κακάο (67%), το πράσινο τσάι (48%), το ταχίνι (41%), το ρόδι (34%), η κράνα-κράνμπερι (31%), το σαφράν-κρόκος (19%) και το κεφίρ (17%). Αντίστοιχα, στα γνωστά superfoods, την προτίμηση των καταναλωτών έχουν αρχίσει να κερδίζουν ο βασιλικός πολτός (9%), το ιπποφαές (9%) το κουκούτσι βερίκοκου (5%), το σπαθόχορτο (5%), το έλαιο κάνναβης (2%), το μαύρο κίμινο (2%), τα φύλλα ελιάς (2%) και το γάλα γαϊδούρας (1%). Τα περισσότερα δε από αυτά αποτελούν τη βάση ή το έξτρα συστατικό σε προϊόντα υψηλής κατανάλωσης, όπως το γάλα, το γιαούρτι, οι μπάρες δημητριακών κι οι χυμοί.