Η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων συνεχίζει να σημειώνει θετική πορεία. Κατά το εννεάμηνο του 2024, ο τζίρος αυξήθηκε κατά 3,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023 (στοιχεία έως 29 Σεπτεμβρίου 2024), σύμφωνα με τη NielsenIQ. Η φετινή ανάπτυξη προκύπτει από την αύξηση των πωλούμενων όγκων και όχι από τις τιμές, που ήταν ο βασικός παράγοντας αύξησης το 2023.

Οι κατηγορίες τροφίμων είναι οι κύριοι μοχλοί ανάπτυξης, με τα φρέσκα να αυξάνονται κατά 4,5% και τα τυποποιημένα κατά 4,3%. Αντίθετα, τα προϊόντα bazaar παρουσιάζουν πιο ήπια ανάπτυξη (+1,8%). Στον τομέα των μη τροφίμων, οι μεγάλες κατηγορίες FMCG για οικιακή χρήση σημειώνουν μείωση της αξίας των πωλήσεών τους κατά 1%, ενώ τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής αυξάνονται κατά 2,4%. Η αποκλιμάκωση των τιμών χαρακτηρίζει αυτές τις κατηγορίες, σε αντίθεση με τα τρόφιμα και ποτά, όπου οι μέσες τιμές πώλησης εμφανίζουν αύξηση.

Η Ελλάδα ακολουθεί την παγκόσμια τάση, όπου η κατανάλωση αποτελεί την κύρια κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης του τζίρου, ενώ οι τιμές μειώνονται σταθερά. Παρόλο που οι καταναλωτές φαίνεται να είναι πιο αισιόδοξοι για τη σταθερότητα της αγοράς σε σχέση με πέρυσι, παραμένουν συγκρατημένοι στις δαπάνες τους. Η συνεχής αύξηση των τιμών στα τρόφιμα εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη ανησυχία τους.

Αυτή η συγκρατημένη αγοραστική συμπεριφορά, μαζί με τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, οδηγεί στη συνεχιζόμενη άνοδο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αποτελούν πλέον το 24,7% του καλαθιού του μέσου νοικοκυριού. Οι πωλήσεις των προϊόντων private label αυξάνονται ταχύτερα (+5,7%) από τον συνολικό ρυθμό ανάπτυξης των FMCG (+3,6%), κυρίως λόγω της πτώσης στη μέση τιμή πώλησής τους κατά 1,1%.