Οι σελίδες των Μίνι Μάρκετ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι τόσο συχνές, όσο σε άλλες μορφές επιχειρήσεων. Η έρευνα, που κάναμε έδειξε πως, με τη σωστή χρήση, μια σελίδα στο Facebook μπορεί να κάνει «θαύματα» στο ταμείο.
Του Γιάννη Αποστολόπουλου
Μια ψηφιακή παρουσία που μπορεί να φέρει έσοδα
Στις μέρες που ζούμε, η ψηφιακή παρουσία φυσικών προσώπων κι επιχειρήσεων έχει αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία κι αποτελεί από μόνη της ένα ολόκληρο κεφάλαιο με το οποίο καλείται να ασχοληθεί ο καθένας από εμάς. Δεν είναι λίγοι αυτοί που είναι επιφυλακτικοί απέναντι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα social media με τον ξενικό όρο, καθώς πιστεύουν – κι όχι άδικα – πως μέσω αυτών κοινοποιούνται περισσότερες προσωπικές πληροφορίες από όσες χρειάζεται να γίνονται γνωστές στο ευρύ κοινό.
Βεβαίως, όλα είναι θέμα χρήσης κι επιλογών και ας μην ξεχνάμε πως και στα social media υπάρχει το φαινόμενο της κατάχρησης. Άνθρωποι, δηλαδή, που ασχολούνται σχεδόν νυχθημερόν με την παρουσία τους στο διαδίκτυο και βάζουν σε δεύτερη μοίρα την πραγματική τους ζωή. Ευτυχώς – προς το παρόν τουλάχιστον – αυτή η κατάσταση αφορά μόνο μία μειονότητα των χρηστών των social media.
Αν όμως προβάλλουμε τις όποιες επιφυλάξεις, δίκαιες κι άδικες, για τα προσωπικά προφίλ στο εκάστοτε μέσο δικτύωσης, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να συγκρίνουμε τα παραπάνω φαινόμενα με την ψηφιακή παρουσία των επιχειρήσεων, είτε μικρών είτε μεγάλων. Μπορεί, άραγε, αυτή η παρουσία να έχει οφέλη και για επιχειρήσεις, όπως αυτές της μικρής λιανικής; Αξίζει τον κόπο ένα μίνι μάρκετ να αφιερώσει κόπο, χρόνο κι ενδεχομένως και χρήμα για την παρουσία του στα social media; Αυτά είναι τα ερωτήματα που θα επιχειρήσουμε να απαντήσουμε στις παρακάτω γραμμές.
Περιορισμένη η παρουσία των μίνι μάρκετ
Σε πρώτη φάση, με μια έρευνα που πραγματοποιήσαμε στα social media, θα πρέπει να ομολογήσουμε πως η παρουσία ελληνικών μίνι μάρκετ στα social media είναι σχετικά περιορισμένη, ιδίως αν κάνουμε συγκρίσεις με άλλες μικρές επιχειρήσεις, όπως τις καφετέριες και τα καταστήματα εστίασης. Αυτό σε μεγάλο βαθμό είναι λογικό, καθώς οι επιχειρήσεις εστίασης έχουν πολύ περισσότερους λόγους να έχουν έντονη παρουσία στο διαδίκτυο, ενώ κι οι όροι του ανταγωνισμού είναι πολύ διαφορετικοί από αυτούς στην αγορά της μικρής λιανικής.
Το μέσο που αναμενόμενα φαίνεται να κερδίζει τις προτιμήσεις των μίνι μάρκετ είναι το Facebook
Το μέσο που αναμενόμενα φαίνεται να κερδίζει τις προτιμήσεις των μίνι μάρκετ είναι το Facebook, καθώς επιτρέπει τον συνδυασμό κειμένου και φωτογραφίας εύκολα, και κυρίως δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας επαγγελματικής σελίδας για την επιχείρηση δωρεάν. Μίνι μάρκετ εντοπίσαμε και στο αγαπημένο μέσο της νεολαίας, το Instagram, ωστόσο από τη «φύση» του αυτό το μέσο δικτύωσης, επειδή εστιάζει κυρίως στην εικόνα και πολύ λιγότερο στο κείμενο, δεν φαίνεται να κερδίζει μέχρι στιγμής τις προτιμήσεις των επαγγελματιών.
Αξίζει έστω για την πληροφορία
Καταρχάς, να πούμε πως η δημιουργία σελίδας στο Facebook είναι μια πάρα πολύ απλή υπόθεση και, όπως αναφέρθηκε, δεν έχει κόστος. Αξίζει κανείς να τη δημιουργήσει, ακόμη και αν δεν έχει σκοπό να κάνει καμία ανάρτηση, έστω για την πληροφορία, δηλαδή ότι στην τάδε οδό, στην τάδε περιοχή, υπάρχει το τάδε μίνι μάρκετ. Μάλιστα, σε συνομιλίες που είχαμε με κάποια καταστήματα, μας είπαν πως έφτιαξαν τη σελίδα στο Facebook ακριβώς γι’ αυτό τον λόγο. Ιδίως για επιχειρήσεις που είναι σχετικά «φρέσκιες», με αυτή την κίνηση μπορεί να γίνει ευρύτερα γνωστή η ύπαρξή τους στην περιοχή όπου λειτουργούν και να ξεφύγουν από τα στενά όρια της γειτονιάς.
Θα ήταν λάθος, όμως, να πιστέψουμε πως η ύπαρξη της σελίδας ενός μίνι μάρκετ στα social media, και συγκεκριμένα στο Facebook, αξίζει μόνο για τα παραπάνω. Επιπλέον, θα πρέπει να ομολογήσουμε πως κατά την έρευνά μας για το θέμα εντοπίσαμε κι ένα μεγάλο «παράδοξο», ή έστω ένα στοιχείο που δεν το περιμέναμε εμείς τουλάχιστον.