Τρόφιμα & Ποτά

Έκρηξη και στις online αγορές τροφίμων

Αντίστοιχη ήταν όμως η εικόνα και στις online αγορές τροφίμων, με την έκθεση που δημοσίευσε η Convert Group να καταγράφει ανάπτυξη 282% στην αξία των online αγορών στο κανάλι του online σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα το πρώτο τρίμηνο του 2021, συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020. Πιο συγκεκριμένα, τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο σημειώθηκε αύξηση σε αξία (ευρώ) online αγορών στις εξής κατηγορίες: 402% σε ποτά και αναψυκτικά, 366% σε προϊόντα αρτοποιίας, 344% σε φρέσκα τρόφιμα, 313% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, 271% σε συσκευασμένα τρόφιμα, 248% σε προϊόντα για κατοικίδια, 239% σε καλλυντικά και είδη περιποίησης, 175% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού και 97% σε προϊόντα περιποίησης και τρόφιμα για βρέφη και παιδιά.

Στα ευρήματα της εταιρείας φαίνεται ιδιαίτερα πως η συνήθεια των online αγορών, ακόμα και σε βασικά είδη, άλλαξε ανεπιστρεπτί με την έκρηξη της υγειονομικής κρίσης και ήρθε για να μείνει στη ζωή του Έλληνα καταναλωτή. Το γεγονός ότι εμφανίζονται πλατφόρμες delivery μέσα στο 2020, με το ελάχιστο όριο παραγγελιών να φτάνει ακόμη και τα 5 ευρώ, αλλά και οι πιο συχνές online παραγγελίες από τα νοικοκυριά μείωσαν κατά 20 ευρώ τη μέση αξία του ηλεκτρονικού καλαθιού στα 78,70 ευρώ με το ΦΠΑ, από 100 ευρώ με το ΦΠΑ του πρώτου τριμήνου 2020.

Σχεδόν 9 στα 10 ηλεκτρονικά καλάθια φέτος περιέχουν φρέσκα τρόφιμα, επιβεβαιώνοντας, για ακόμη μια φορά, πως η τάση του καταναλωτή να εμπιστεύεται το online κανάλι για την ποιότητα της επιλογής των φρέσκων τροφίμων και την ταχύτητα της παράδοσής τους ήρθε για να μείνει στην ελληνική καθημερινότητα. Όσον αφορά τις συσκευές που προτιμούν οι καταναλωτές ως μέσο για την πραγματοποίηση των παραγγελιών τους, είναι αδιαμφισβήτητο πως το work from home έχει ενισχύσει τα desktops & laptops, από τα οποία προέρχονται το 71% των παραγγελιών. Η πιο δημοφιλής μέρα και ώρα, μάλιστα, αναδεικνύεται η Δευτέρα στις 11:00-12:00, εντείνοντας την άποψη ότι ο Έλληνας καταναλωτής πραγματοποιεί τις παραγγελίες του νοικοκυριού εν ώρα εργασίας, και πιθανόν από το σπίτι.

Θεαματικήάνοδο αναμένεται να σημειώσει μέχρι το 2035 η κατηγορία των «εναλλακτικών» πρωτεϊνούχων τροφίμων

Κερδίζουν έδαφος και τα εναλλακτικά τρόφιμα

Όσον αφορά πάντως τον ίδιο τον κλάδο των τροφίμων, θεαματική άνοδο αναμένεται να σημειώσει μέχρι το 2035 η κατηγορία των «εναλλακτικών» πρωτεϊνούχων τροφίμων, δηλαδή των τροφίμων που θα περιλαμβάνουν μη ζωικής προέλευσης πρωτεΐνη, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα. Η συγκεκριμένη κατηγορία υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 290 δισ. δολάρια μέσα στην επόμενη δεκαετία, καθώς η κατανάλωση «εναλλακτικής» πρωτεΐνης αναμένεται να επταπλασιαστεί, από 13 εκατ. τόνους ετησίως το 2020 (μόλις 2% της συνολικής αγοράς πρωτεϊνούχων τροφίμων) στους 97 εκατ. τόνους ετησίως έως το 2035, φτάνοντας έτσι στο σημείο να αντιπροσωπεύει το 11% της συνολικής αγοράς πρωτεϊνούχων τροφίμων.

Σύμφωνα με τον κ. Benjamin Morach, στέλεχος της εταιρείας Boston Consulting Group, «τα “εναλλακτικά” πρωτεϊνούχα τρόφιμα σύντομα θα καταστούν εφάμιλλα των ζωικών σε γεύση, υφή και τιμή, εξέλιξη που πιστεύουμε ότι θα εκτοξεύσει την κατανάλωσή τους, καθιστώντας τη συγκεκριμένη αγορά από “niche” σε “mainstream”, γεγονός με προφανείς ευεργετικές περιβαλλοντικές συνέπειες, που –με τη σειρά του– θα αυξήσει την κατανάλωσή τους ακόμη περισσότερο». Στα «εναλλακτικά» πρωτεϊνούχα τρόφιμα περιλαμβάνονται τρόφιμα, η πρωτεΐνη των οποίων θα προέρχεται από φυτά, πρωτεϊνούχους μικροοργανισμούς ή από ανάπτυξη ζωικών κυττάρων.

Θα αυξηθούν οι δαπάνες στο επόμενο διάστημα

Πρόσφατη μελέτη του ΙΕΛΚΑ δε κατέγραψε μια αυξητική τάση στις αναμενόμενες δαπάνες των πολιτών σε καταναλωτικά προϊόντα, χωρίς να είναι ακόμη ξεκάθαρο το πώς θα κινηθούν οι τάσεις αυτές, σε επιμέρους κατηγορίες. Παράλληλα όμως υπάρχει πρόβλεψη για σοβαρές κοινωνικές αντιδράσεις των πολιτών αλλά και μια πιθανή συντηρητική αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών, φοβούμενοι μια νέα οικονομική κρίση. Τις εξελίξεις της επόμενης διετίας θα επηρεάσει επίσης το γεγονός ότι η πλειοψηφία των καταναλωτών θα συνεχίσει τις πολυκαναλικές ψηφιακές αγορές, βάζοντας περισσότερη πίεση για την αποδοτική διαχείριση της κατ’ οίκον εξυπηρέτησης, που όμως κοστίζει.

Η αξιοποίηση των αυτοματισμών και της ρομποτικής, καθώς και η έξυπνη αξιοποίηση της πληθώρας των δεδομένων στο λιανεμπόριο, θα είναι αναγκαίες για την αποδοτικότερη διαχείριση του δικτύου και την προσφορά εξατομικευμένων ολοκληρωμένων υπηρεσιών στους πελάτες. Σύμφωνα με όσα ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιος Δουκίδης, ένας από τους παράγοντες που θα διαδραματίσει τον δικό του ρόλο στην επόμενη ημέρα είναι και η θετική άποψη που έχουν οι καταναλωτές για το οργανωμένο λιανεμπόριο. Οι επενδύσεις των σούπερ μάρκετ για ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό του δικτύου, των υποδομών και των ψηφιακών τεχνολογιών κινήθηκαν σε υψηλά επίπεδα και ξεπέρασαν το 1,5 δισ. ευρώ την τελευταία επταετία.

Η πελατοκεντρική στρατηγική επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι οι καταναλωτές εξοικονομούν ετησίως από τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ περίπου 1,3 δισ. ευρώ μέσω των προσφορών και προωθητικών ενεργειών που προσφέρονται από τους προμηθευτές και τα σούπερ μάρκετ. Οι Έλληνες καταναλωτές έχουν, έτσι, πολύ θετική άποψη για το πώς τα σούπερ μάρκετ αντιμετώπισαν την πανδημία. Συγκεκριμένα, έξι στους δέκα θεωρούν ότι τα τελευταία χειρίστηκαν την πανδημία καλύτερα από άλλους κλάδους. Η άμεση ανταπόκριση στην πρόκληση έφερε αύξηση των πωλήσεων κατά 8% το 2020, αλλά παράλληλα το κόστος διαχείρισης της πανδημίας και των ειδικών επενδύσεων/προσλήψεων ξεπέρασε τα 160 εκατ. ευρώ.

Για την άμεση και ποιοτική εξυπηρέτηση της έκτακτης κατάστασης αξιοποιήθηκαν όλοι οι σημαντικοί πόροι των σούπερ μάρκετ, όπως το ανθρώπινο δυναμικό, τα αποθηκευμένα προϊόντα και το μεγάλο δίκτυο πωλήσεων. Παράλληλα, αντιμετωπίστηκε ο ξαφνικός τετραπλασιασμός των online πωλήσεων με υποδειγματική προσαρμογή στην εξυπηρέτηση των πελατών, όπου ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης των online παραγγελιών στις παραδόσεις των προϊόντων, από 2 ημέρες στο πρώτο κύμα της πανδημίας, μειώθηκε σε 1,2 ημέρες στο δεύτερο κύμα.