Τρόφιμα: Τα τελευταία χρόνια, οι καταναλωτές ευαισθητοποιούνται όλο και περισσότερο σχετικά με την ποιότητα των τροφίμων που καταναλώνουν. Η γκάμα των προϊόντων που προσφέρει ένα μίνι μάρκετ στην πελατεία του ενδέχεται να κάνει τη διαφορά προς το θετικό ή έστω να επιτρέψει να μην υπάρξουν σημαντικές απώλειες στον τζίρο. Παρακάτω θα επιχειρήσουμε να δούμε ποιες κατηγορίες προϊόντων θα μπορούσαν να έχουν τα παραπάνω χαρακτηριστικά και να προσδώσουν ώθηση στις πωλήσεις, αλλά και διεύρυνση της πελατείας.
Του Στέλιου Ασλανίδη
Τρόφιμα και καταναλωτικές τάσεις
Εχει γίνει πλέον αντιληπτό σε όλους τους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας, από τους παραγωγούς και τις βιομηχανίες τροφίμων μέχρι και τα καταστήματα λιανικής, πως τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές ευαισθητοποιούνται όλο και περισσότερο σε σχέση με την ποιότητα των τροφίμων που καταναλώνουν, δίνοντας έμφαση σε τροφές που είναι υγιεινές και θρεπτικές και δεν επιβαρύνουν αρνητικά τον οργανισμό.
Η συγκεκριμένη τάση, μάλιστα, σύμφωνα με διεθνείς έρευνες, εντάθηκε ακόμη περισσότερο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού. Ο λόγος είναι προφανής, αφού το μεγαλύτερο μέρος των ανθρώπων, ιδιαίτερα στη Δύση αλλά όχι μόνο, προχώρησε σε επιλογές και κινήσεις που θωρακίζουν την άμυνα του οργανισμού κι ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα, υπό τον φόβο της μετάδοσης της νόσου Covid-19. Με δεδομένο ότι η τάση για τα τρόφιμα που ανήκουν στο μοντέλο «υγεία κι ευεξία» προϋπήρχε, με τις διαστάσεις που έχει πάρει τώρα, παρουσιάζεται ένα φαινόμενο που δεν πρέπει να αγνοήσουν οι επιχειρήσεις της μικρής λιανικής.
Οι επιχειρήσεις παραγωγής τροφίμων, παρακολουθώντας τις εξελίξεις, έχουν δημιουργήσει μία μεγάλη γκάμα προϊόντων για αυτή την αγορά. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πάρα πολλά τρόφιμα, πολλά από τα οποία δεν έχουν πλέον το χαρακτηριστικό του ιδιαίτερου, ακριβού κι εξεζητημένου που υπήρχε πιο έντονα παλαιότερα. Προϊόντα ολικής άλεσης, με χαμηλά λιπαρά, με λίγη ή καθόλου ζάχαρη, φυτικά προϊόντα και άλλα πολλά, κερδίζουν όλο και περισσότερο την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκτιμούν ότι με την πάροδο του χρόνου, μπορεί να φτάσουν να έχουν ακόμη και κυρίαρχη θέση στην αγορά, σίγουρα όμως θα αφορούν ένα μεγάλο ποσοστό της.
H γκάμα των προϊόντων που προσφέρει ένα μίνι μάρκετ στην πελατεία του ενδέχεται να κάνει τη διαφορά προς το καλύτερο.
Αναλογιζόμενοι, παράλληλα, ότι οι καιροί είναι δύσκολοι -για άλλη μια φορά- κι ότι ο ανταγωνισμός θα ενταθεί το επόμενο διάστημα, η γκάμα των προϊόντων που προσφέρει ένα μίνι μάρκετ στην πελατεία του ενδέχεται να κάνει τη διαφορά προς το καλύτερο ή έστω να επιτρέψει να μην υπάρξουν σημαντικές απώλειες στον τζίρο. Παρακάτω θα επιχειρήσουμε να δούμε ποιες κατηγορίες προϊόντων θα μπορούσαν να έχουν τα παραπάνω χαρακτηριστικά και να προσδώσουν ώθηση στις πωλήσεις, αλλά και διεύρυνση της πελατείας.
Προϊόντα ολικής άλεσης
Η πρώτη κατηγορία προϊόντων όπου θα πρέπει να δοθεί προσοχή και να επιχειρηθεί η ένταξή τους στο ράφι, για όσους επαγγελματίες φυσικά δεν το έχουν πράξει ήδη, είναι αυτή των προϊόντων ολικής άλεσης. Τα ζυμαρικά, τα δημητριακά και το ψωμί του τοστ ολικής άλεσης προτιμώνται στις μέρες μας από μία μεγάλη μερίδα καταναλωτών, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που απορρίπτουν πλήρως το λευκό αλεύρι και τα παράγωγά του. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι ότι τα προϊόντα που δημιουργούνται από αλεύρι ή σιμιγδάλι ολικής άλεσης περιέχουν ολόκληρο τον σπόρο του δημητριακού, σε αντίθεση με το άσπρο επεξεργασμένο αλεύρι που προέρχεται μόνο από το εσωτερικό μέρος του σπόρου. Ωστόσο, όπως τονίζουν διατροφολόγοι, στον φλοιό και το φύτρο του δημητριακού που αξιοποιούνται κατά την ολική άλεση υπάρχουν πολύτιμες βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και φυτικές ίνες.
Ειδικότερα, τα προϊόντα ολικής περιέχουν θρεπτικά στοιχεία, όπως σίδηρο, ασβέστιο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, μαγνήσιο, σελήνιο, ψευδάργυρο και άλλα, πράγμα που σημαίνει πως είναι πολύ πιο θρεπτικά από τα συμβατικά. Πέρα από τις θρεπτικές ουσίες τους, τα εν λόγω προϊόντα, με τις φυτικές ίνες που περιέχουν, βοηθούν σημαντικά στη λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος, μειώνοντας τις διαταραχές που είναι συνήθεις στην εποχή μας. Είναι καλό να σημειωθεί ότι οι θερμίδες των προϊόντων ολικής άλεσης δεν διαφέρουν από αυτές των συμβατικών προϊόντων, όμως οι ειδικοί επισημαίνουν ότι επειδή περιέχουν πολύ περισσότερα θρεπτικά στοιχεία, χορταίνει κανείς με μικρότερες ποσότητες. Eπίσης, η βελτίωση που προσφέρουν στη λειτουργία του εντέρου βοηθάει στο να μη συσσωρεύει το σώμα περιττό βάρος.
Στα ζυμαρικά, υπάρχει μια μεγάλη γκάμα από όλες τις εταιρείες σε ολικής αλέσεως, αλλά κι υψηλής θρεπτικής αξίας, προϊόντα. Δυναμικά σε αυτό το κομμάτι έχουν μπει τελευταία η βιομηχανία ζυμαρικών ΗΛΙΟΣ κι η EURIMAC, που παράγει τα μακαρόνια ΜΑΚΒΕΛ. Η ΗΛΙΟΣ έχει παρουσιάσει ζυμαρικά από δίκοκκο σιτάρι, τα επονομαζόμενα Ζέας, ολικής άλεσης παιδικά ζυμαρικά και τραχανά, ζυμαρικά χωρίς γλουτένη, αλλά και ζυμαρικά από όσπρια. Τα ΜΑΚΒΕΛ, επίσης, έχουν πλέον μια σειρά ζυμαρικών με 5 δημητριακά και μια σειρά ολικής αλέσεως με βρώμη. Σε αυτή την κατηγορία, υπάρχει μια μεγάλη σειρά προϊόντων, όπως συσκευασμένα παξιμάδια, κουλούρια, κριτσίνια, μπισκότα και πολλά άλλα, που μπορούν να «πάνε» καλά στις πωλήσεις και να προτιμηθούν σε σχέση με τα συμβατικά προϊόντα.