Τρόφιμα φυτικής προέλευσης
Η επόμενη κατηγορία προϊόντων που γνωρίζει σημαντική άνοδο στη χώρα μας είναι τα τρόφιμα που προέρχονται αποκλειστικά από φυτικές πρώτες ύλες. Εδώ έχουμε να κάνουμε και πάλι με τρόφιμα που σημειώνουν αξιοσημείωτη άνοδο στις πωλήσεις, παρά το γεγονός ότι στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν είναι οικονομικά. Πολλά από αυτά απαιτούν καταψύκτες, οπότε εκ των πραγμάτων δεν αφορούν το σύνολο των επιχειρήσεων μίνι μάρκετ, όμως υπάρχει μία κατηγορία που δεν πρέπει να λείπει πια σήμερα από κανένα κατάστημα και δεν απαιτεί καν ψυγείο.
Αναφερόμαστε στο φυτικό γάλα. Δεν είναι βεβαίως σκόπιμο ή και φρόνιμο μια επιχείρηση μικρής λιανικής να έχει υπερβολική γκάμα από εναλλακτικό γάλα, ωστόσο είναι καλό να υπάρχει, έστω σε κάποιες μορφές. Να σημειωθεί πως το φυτικό γάλα τοποθετείται στο ράφι κι έχει μακρά διάρκεια ζωής. Αυτή τη στιγμή, στην αγορά υπάρχουν πάρα πολλά είδη φυτικού γάλακτος κι έχουν μπει δυναμικά σε αυτό το «παιχνίδι» και ελληνικές επιχειρήσεις, και μάλιστα μεγάλες, όπως η Όλυμπος, η 3Ε κι η ΔΕΛΤΑ, ενώ κι η διανομή εισαγόμενων, όπως της Alpro, έχει πολύ μεγάλο δίκτυο. Έτσι, οι επιχειρήσεις της μικρής λιανικής δεν αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην προμήθεια των συγκεκριμένων προϊόντων.
Σήμερα κυκλοφορούν πολλά είδη φυτικού γάλακτος, όπως από σόγια, αμύγδαλο, βρώμη, ρύζι και άλλα, ενώ οι εταιρείες λανσάρουν συνεχώς νέα είδη, γεγονός που δείχνει και τον ανταγωνισμό που υπάρχει στο αντικείμενο. Παράλληλα, κυκλοφορούν και σε φυτική προέλευση όλα τα γαλακτοκομικά, όπως γιαούρτια και τυριά. Στα φυτικά τυριά, σημαντική παρουσία έχουν οι εταιρείες ΚΟΛΙΟΣ και ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΟ, το οποίο μάλιστα έχει λάβει και διάκριση για τη γεύση του.
Oι επαγγελματίες της μικρής λιανικής θα πρέπει να δώσουν τη δέουσα προσοχή στην κατηγορία των σνακ που καλύπτουν το μοντέλο «υγεία & ευεξία».
Δεν πρέπει να διαφεύγει την προσοχή πως τα παραπάνω προϊόντα, ναι μεν απευθύνονται και στο vegan καταναλωτικό κοινό, δηλαδή τους ανθρώπους που έχουν αποκλείσει τα ζωικά προϊόντα από τη διατροφή τους, ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν καταναλώνονται μόνο από αυτούς. Ιδιαίτερα το φυτικό γάλα, στο οποίο δεν εστιάσαμε τυχαία, έχει κερδίσει την προτίμηση πολλών καταναλωτών για μια σειρά από λόγους, όπως επειδή θεωρείται πιο υγιεινό, λιγότερο βλαπτικό για το περιβάλλον κ.ά. Επίσης, πολλοί το επιλέγουν στις περιόδους της νηστείας. Ας μην ξεχνάμε πως όταν πρωτοεμφανίστηκαν αυτά τα προϊόντα στην ελληνική αγορά, λανσάρονταν με αυτό ακριβώς το χαρακτηριστικό, δηλαδή ότι είναι νηστίσιμα. Σήμερα, όμως, η αγορά έχει μεγεθυνθεί σε μεγάλο βαθμό.
Σνακ και μπάρες
Πρωτεϊνικές μπάρες, σνακ με δημητριακά, ταχίνι ή ξηρούς καρπούς εμφανίζονται όλο και συχνότερα. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μία κατηγορία προϊόντων που θα μπορούσαμε να πούμε πως έχουν «γεννηθεί» για τη μικρή λιανική κι έρχονται ουσιαστικά να αντικαταστήσουν παραδοσιακά γλυκίσματα που κυριαρχούσαν στον χώρο και τα οποία δεν θεωρούνται πια υγιεινά από πολύ κόσμο. Από όλες τις κατηγορίες προϊόντων που αναφέρθηκαν παραπάνω κι όσες θα αναφερθούν παρακάτω, οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής θα πρέπει να δώσουν τη δέουσα προσοχή στην κατηγορία των σνακ που καλύπτουν το μοντέλο «υγεία & ευεξία».
Να πούμε, επίσης, πως οι μπάρες δημητριακών, ξηρών καρπών κ.λπ. θεωρούνται διεθνώς ως μία από τις δέκα ισχυρότερες διατροφικές τάσεις για φέτος. Οι μπάρες πρωτεΐνης, αλλά και χωρίς ζάχαρη της Nature Tech έχουν μπει δυναμικά στην αγορά, ενώ ένα άλλο προϊόν που έχει κερδίσει πολλούς καταναλωτές είναι τα digestive της Παπαδοπούλου χωρίς ζάχαρη. Επίσης, από τη συγκεκριμένη τάση δεν εξαιρούνται ούτε τα σνακ σακούλας, π.χ. τα πατατάκια, καθώς και σε αυτή την γκάμα προϊόντων υπάρχουν πιο ιδιαίτερες επιλογές, όπως χωρίς αλάτι ή τσιπς δημητριακών κ.ά.
Η σταθερή κατηγορία των χαμηλών λιπαρών
Αφήνοντας τις παραπάνω κατηγορίες που σχετικά είναι και πιο πρόσφατες, δεν πρέπει να ξεχνάμε την κατηγορία τροφίμων με χαμηλά λιπαρά που υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια στα ράφια κι έχουν ισχυροποιήσει τη θέση τους στη συνείδηση των καταναλωτών. Τα light προϊόντα είναι αυτά που περιέχουν 30% λιγότερες θερμίδες σε σχέση με το συμβατικό αντίστοιχο προϊόν. Στα προϊόντα που έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος συναντάμε κι όλα τα γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά. Γάλα και γιαούρτι ημιαποβουτυρωμένο με 1,5% λιπαρά ή και πλήρως αποβουτυρωμένο με 0% λιπαρά διατίθενται από όλες σχεδόν τις γαλακτοβιομηχανίες σήμερα. Επίσης, υπάρχει κι ο όρος χαμηλής ή μειωμένης περιεκτικότητας για προϊόντα που περιέχουν έως 25% λιγότερο λίπος από το συνηθισμένο.
Να σημειωθεί πως κερδίζουν έδαφος και τα γιαούρτια πρωτεΐνης. Πρόσφατα, η ΔΕΛΤΑ παρουσίασε τη νέα σειρά γιαουρτιών Complet, που περιλαμβάνει γιαούρτια και με χαμηλά λιπαρά και χωρίς λακτόζη, αλλά και γιαούρτια πρωτεΐνης. Επίσης, λάνσαρε και τη σειρά γιαουρτιών vitaline πρωτεΐνης, σε τρεις γεύσεις, φρούτα του δάσους, ροδάκινο και βανίλια με κακάο. Εκτός από τα γαλακτοκομικά, σειρά άλλων προϊόντων έχουν light εκδοχές, όπως σάλτσες, dressings κ.λπ. Δεν μπορούμε, ωστόσο, να μην επισημάνουμε το γεγονός πως μια μερίδα καταναλωτών έχει πλέον επιφυλάξεις για κάποια light προϊόντα, καθώς σε πολλά από αυτά οι εταιρείες προσθέτουν ζάχαρη, για να αντικατασταθεί το λίπος και να βελτιωθεί η γεύση, με αποτέλεσμα ναι μεν να μην έχουν λίπος, αλλά και light ακριβώς δεν είναι.
Το ζήτημα αυτό έχει δημιουργήσει συζητήσεις διεθνώς, κατ’ αρχάς ανάμεσα στο καταναλωτικό κοινό, αφού πολλοί άνθρωποι που κατανάλωναν light προϊόντα, αντί να χάνουν βάρος, έπαιρναν περισσότερα κιλά. Έρευνες έδειξαν ότι μία από τις αιτίες του φαινομένου ήταν ότι πολλοί άνθρωποι θεωρούσαν ότι αφού τα προϊόντα είναι light δεν παχαίνουν κιόλας, και κατανάλωναν πολύ μεγαλύτερες ποσότητες, σε σχέση με αυτές που θα κατανάλωναν αν έτρωγαν συμβατικά προϊόντα. Ακόμη, οι διατροφολόγοι τονίζουν ότι μπορεί όντως ένα προϊόν να έχει χαμηλή ποσότητα λίπους ή ζάχαρης, αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι έχει και λίγες θερμίδες. Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, πάντως, να τονιστεί πως προϊόντα που δεν έχουν ζάχαρη κι είναι με χαμηλά λιπαρά, όπως τα γιαούρτια που προαναφέραμ με 1,5% ή 0% λιπαρά, προφανώς και βοηθούν σημαντικά στην απώλεια βάρους.