Οι χορτοφάγοι -Vegan- αυξάνονται διαρκώς τα τελευταία χρόνια και στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να είναι μεγαλύτερη και η ζήτηση των προϊόντων που αφορούν τη συγκεκριμένη καταναλωτική ομάδα, ενώ έχουν δημιουργηθεί και ολόκληρα καταστήματα που λειτουργούν ως vegan μίνι μάρκετ ή παντοπωλεία.
Του Βάιου Τασούλα
«Το 2067 οι άνθρωποι θα είναι πιο ειρηνιστές, η βία θα αποτελεί παρελθόν και οι νέοι θα είναι απαλλαγμένοι από τις αμαρτίες του παρελθόντος, όταν παππούδες και γιαγιάδες καταβρόχθιζαν τα… αδέλφια μας τα ζώα», αναφέρει ένα σατιρικό ντοκιμαντέρ του BBC, που αποτελεί κάτι σαν μανιφέστο για τους απανταχού vegan.
Η συγκεκριμένη «προφητεία» του βίντεο μένει να επιβεβαιωθεί σε σχεδόν 50 χρόνια από σήμερα, μέχρι τότε, όμως, δεν μπορεί να μην αναγνωριστεί το γεγονός ότι και στην Ελλάδα, οι χορτοφάγοι είναι μία διαρκώς αναπτυσσόμενη κοινωνική ομάδα. Είτε πρόκειται για απλούς χορτοφάγους, είτε για τους vegan που επιλέγουν μια πιο αυστηρή διατροφή χορτοφαγίας, είτε ακόμα και απλώς για ανθρώπους που στρέφονται σε μία πιο υγιεινή διατροφή, χωρίς να στερούνται τελείως το κρέας, η vegan αγορά ενισχύεται διαρκώς και στη χώρα μας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και στο πρώτο Vegan Life Festival που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα το 2016, και πλέον έγινε θεσμός, πάνω από 6.500 άνθρωποι έδωσαν το «παρών» στην Αθήνα, για να παρακολουθήσουν, να εξετάσουν και να δοκιμάσουν, αυτό τον τρόπο διατροφής.
Κάπως έτσι, μόνο εντύπωση δεν θα πρέπει να προκαλεί και το γεγονός, ότι η vegan αγορά βρίσκεται επίσης σε ανάπτυξη στη χώρα μας, με πλήθος προϊόντων ειδικής παραγωγής, να κάνουν την εμφάνισή τους σε μεγάλα και μικρότερα μάρκετ, αλλά και ολόκληρα καταστήματα να επικεντρώνονται στη νέα καταναλωτική ομάδα. Το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική», έκανε μάλιστα μια σχετική έρευνα αγοράς, σε μια προσπάθεια να αναδειχθεί η ιδέα για περισσότερα vegan προϊόντα σε καταστήματα λιανικής.
Bamboo Vegan Shop
Το Bamboo Vegan shop είναι το πρώτο και πιθανότατα το μοναδικό μέχρι σήμερα, απόλυτα εξειδικευμένο κατάστημα για καταναλωτές που έχουν ασπαστεί τη φιλοσοφία και τη διατροφή των vegan. Λειτουργεί στην Αθήνα εδώ και σχεδόν 6 χρόνια, αν και πλέον βρίσκεται σε νέα τοποθεσία, επί της οδού Ζωοδόχου Πηγής στο κέντρο της πόλης. Ο ιδιοκτήτης του καταστήματος, κ. Φώτης Πατίκας, είναι και ο ίδιος θιασώτης της συγκεκριμένης διατροφής και ο κατάλληλος άνθρωπος για να μας εξηγήσει τη νέα αυτή τάση στην αγορά.
«Υπάρχουν δύο ρεύματα προς τη vegan διατροφή. Από τη μία είναι οι αυστηρά vegan, οι οποίοι και αποφάσισαν να σταματήσουν οτιδήποτε προέρχεται από τα ζώα, γιατί είναι φιλόζωοι και κατά της βίας των ζώων είτε πρόκειται για τη σφαγή τους, είτε για την κακοποίησή τους για τη λήψη των παραγώγων τους. Από την άλλη όμως, υπάρχει και πολύς κόσμος που έχει στραφεί σε αυτή τη διατροφή, απλώς και μόνο επειδή τη θεωρεί πιο υγιεινή», μας εξήγησε.
Υπάρχει περιθώριο κέρδους, δεν είναι μεγάλο, αλλά υπάρχει. Το καλό είναι ότι υπάρχει αρκετή κίνηση και έχουμε και εμείς πολλούς κωδικούς για να ικανοποιούμε τους πάντες. Αυτό λέμε άλλωστε «Δοκιμάστε τα, δώστε μια ευκαιρία και δεν θα χάσετε».
Φώτης Πατίκας / Bamboo Vegan shop
Το συγκεκριμένο παντοπωλείο πάντως, διαθέτει μία μεγάλη γκάμα από χορτοφαγικά προϊόντα, στα οποία μπορεί κανείς να βρει από γάλα αμυγδάλου μέχρι χορτοφαγικά σάντουιτς. «Μεγάλη ζήτηση έχει και το λουκάνικο από σόγια, οι ανάμεικτες φακές με κινόα, αλλά και τα μωβ φασόλια. Γενικά πάντως, μας αρέσει εδώ στο μαγαζί να ρωτάμε τους πελάτες μας τι αρέσει σε εκείνους και να ψάχνουμε μαζί τους τις καλύτερες επιλογές», μας είπε ο κ. Πατίκας.
Όσον αφορά την προμήθεια του καταστήματος, αυτή γίνεται μέσω χονδρεμπόρων, αλλά και με εισαγωγές απευθείας από το εξωτερικό. «Παίρνουμε ήδη προϊόντα από την Αγγλία και τη Γερμανία, αλλά εξετάζουμε πλέον και άλλες χώρες, όπως οι ΗΠΑ». Μεγάλη συζήτηση γίνεται και για το κόστος των συγκεκριμένων προϊόντων, αφού η ποιότητά τους είναι λογικό να αυξάνει την τιμή.
«Ναι, οι τιμές είναι κάπως υψηλότερες, αλλά δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά. Ένα πακέτο μακαρόνια ας πούμε κάνει εδώ 1,5 ευρώ, είναι μεν πιο ακριβό, αλλά δεν είναι υπερβολικές οι τιμές. Επίσης βλέπουμε γονείς να προτιμούν να δώσουν 3,5-4 ευρώ για να πάρουν μια θρεπτική κέτσαπ για τα παιδιά τους, από το να δώσουν τα μισά για κάτι που είναι φουλ στη ζάχαρη και δεν τους προσφέρει ουσιαστικά τίποτα», τόνισε.
Τέλος, ρωτήσαμε και για το ίδιο το κατάστημα και τα περιθώρια κέρδους του. «Υπάρχει περιθώριο κέρδους, δεν είναι μεγάλο, αλλά υπάρχει. Το καλό είναι ότι υπάρχει αρκετή κίνηση και έχουμε και εμείς πολλούς κωδικούς για να ικανοποιούμε τους πάντες. Αυτό λέμε άλλωστε ‘‘Δοκιμάστε τα, δώστε μια ευκαιρία και δεν θα χάσετε». Και έτσι γίνεται, όσοι δοκιμάζουν παραμένουν μετά πελάτες μας’’, δήλωσε ο κ. Πατίκας.