Θέση στο ράφι διεκδικούν τα vegan προϊόντα
Αυξάνονται διαρκώς και στην Ελλάδα οι vegan καταναλωτές, με την τάση αυτή να έχει δημιουργήσει νέα στροφή στη βιομηχανία τροφίμων, καθώς όλο και περισσότερα προϊόντα «ξεπροβάλλουν» στην αγορά, προκειμένου να εξυπηρετήσουν τις αναδυόμενες διατροφικές ανάγκες. Οι υγιεινές επιλογές, μακριά από ζωικά παράγωγα, είναι μια νέα πραγματικότητα πια και στη χώρα μας, με τα εν λόγω προϊόντα να διεκδικούν σιγά σιγά τη δική τους θέση στα ράφια και της μικρής λιανικής.
Του Στέλιου Ασλανίδη
Πριν από μερικές δεκαετίες, η χορτοφαγία ήταν επιλογή για ένα αμελητέο ποσοστό του παγκόσμιου πληθυσμού. Σήμερα, όμως, ο βιγκανισμός αποτελεί διατροφική τάση, που κερδίζει συνεχώς έδαφος, διαμορφώνοντας μέρα με τη μέρα νέες συνθήκες στη διεθνή και την εγχώρια αγορά. Ακόμα και στην Ελλάδα, που η αποχή από κάθε είδους ζωϊκή πρωτεΐνη είναι φαινόμενο που βρίσκεται στα σπάργανα, υπάρχουν πάνω από 100.000 ακόλουθοι της vegan διατροφής, οι οποίοι είναι κατά κύριο λόγο νέοι ηλικίας 18 με 25 ετών. Η αλλαγή αυτή στις διατροφικές συνήθειες, όπως είναι λογικό, έχει αυξήσει σε μεγάλο βαθμό τη ζήτηση των προϊόντων ειδικής παραγωγής, ώστε να καλυφτούν οι απαιτήσεις των vegans.
Παράλληλα, έχουν δημιουργηθεί και ολόκληρα καταστήματα που λειτουργούν ως vegan μίνι μάρκετ ή παντοπωλεία, καθώς το συγκεκριμένο κανάλι έχει μεγάλο περιθώριο κέρδους. Παρουσιάζεται, έτσι, και μία εν δυνάμει ευκαιρία για τους ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ, καθώς, τοποθετώντας στα ράφια της επιχείρησής τους ζωικά υποκατάστατα, μπορούν να «ανοίξουν» περισσότερο την γκάμα των προϊόντων τους. Τα συγκεκριμένα προϊόντα, άλλωστε, δεν απευθύνονται στον μέσο καταναλωτή, αλλά σε μια συγκεκριμένη ομάδα, που ενδιαφέρεται, κυρίως, για την ποιότητα και όχι για το κόστος του τροφίμου που αγοράζει.
Και μπορεί στην εγχώρια αγορά τα νούμερα να μην πλησιάζουν ακόμη εκείνα που παρουσιάζονται σε άλλες χώρες, όπως Ισραήλ, όπου οι vegans αντιπροσωπεύουν το 15% του πληθυσμού, την Πολωνία και τη Μεγάλη Βρετανία, όπου βρίσκονται στο 7%, και τη Γερμανία στο 6%, παρ’ όλα αυτά υπάρχει αυξητική τάση, καθώς οι vegans αποτελούν ήδη μια δυναμική μερίδα του πληθυσμού. Είτε, όμως, πρόκειται για απλούς χορτοφάγους, είτε για vegans, που επιλέγουν μια πιο αυστηρή διατροφή χορτοφαγίας, είτε ακόμα κι απλώς για ανθρώπους που στρέφονται σε μία πιο υγιεινή διατροφή, χωρίς να στερούνται τελείως το κρέας, η vegan αγορά ενισχύεται διαρκώς και στη χώρα μας.
«Εκτοξεύονται» οι πωλήσεις στην παγκόσμια αγορά
Το γεγονός ότι ο βιγκανισμός αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο, που ήρθε για να αλλάξει τα δεδομένα, επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία που απορρέουν από σχετικές έρευνες του εξωτερικού. Συγκεκριμένα, έρευνα του 2017 κατέδειξε πως 542.000 καταναλωτές στο Ηνωμένο Βασίλειο θεωρούν τον εαυτό τους vegan, από τη στιγμή που την προηγούμενη δεκαετία ο αριθμός δεν ξεπερνούσε τις 150.000, σύμφωνα με τη Vegan Society. Παράλληλα, το ίδιο έτος εκπονήθηκε έρευνα από το Mintel, η οποία κατέδειξε ότι ένας στους δέκα Βρετανούς καταναλωτές δοκίμασαν vegan δίαιτα σε κάποια περίοδο της ζωής τους, με το 20% εξ αυτών να είναι ηλικίας μικρότερης των 35 ετών. Επιπροσθέτως, έρευνα της Nielsen, για λογαριασμό του Plant Based Foods Association (PBFA) και του Good Food Institute, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι πωλήσεις των φυτικών προϊόντων στις ΗΠΑ έφτασαν το 8,1% το 2017, αγγίζοντας το ποσό των 3,1 δις δολαρίων.
Υπολογίζεται δε ότι μέσα στα επόμενα δύο χρόνια τα φυτικά προϊόντα θα αγγίζουν το 40%, καθώς εκτιμάται πως θα υπάρξει ραγδαία αύξηση στο κοινό που προτιμά τα dairyfree προϊόντα, το κριθάρι, το μπιζέλι, το λινάρι και την κινόα, σύμφωνα με έρευνα της Packaged Facts. «Βασιλιάς» της κατηγορίας στην παγκόσμια αγορά έχει ήδη αναδειχθεί το τυρί vegan, καθώς προβλέπεται ότι θα φτάσει λίγο κάτω από τα 4 δις δολάρια μέχρι το 2024, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7,6% από το 2016 μέχρι το 2024, σύμφωνα με έκθεση της ερευνητικής εταιρείας, Bharat Book.
Είτε πρόκειται για απλούς χορτοφάγους, είτε για vegans, που επιλέγουν μια πιο αυστηρή διατροφή χορτοφαγίας, η vegan αγορά ενισχύεται διαρκώς και στη χώρα μας.
Αυξάνονται οι vegan επιλογές και για τα μίνι μάρκετ
Από τα παραπάνω στοιχεία γίνεται σαφές ότι η vegan αγορά βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη, με το ίδιο να ισχύει και για την Ελλάδα, όπου πλήθος προϊόντων ειδικής παραγωγήςκάνουν πια την εμφάνισή τους σε μεγάλα και μικρότερα μάρκετ κι οδηγούν στη δημιουργία ολόκληρων καταστημάτων, που επικεντρώνονται στην ανερχόμενη και πολλά υποσχόμενη καταναλωτική ομάδα. Το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» έκανε, μάλιστα, μια σχετική έρευνα αγοράς, καταγράφοντας τα δεδομένα για τα vegan προϊόντα στα καταστήματα λιανικής.
Συγκεκριμένα, σήμερα στην αγορά κυκλοφορεί μεγάλη γκάμα από χορτοφαγικά προϊόντα, στα οποία μπορεί κανείς να βρει από γάλα αμυγδάλου μέχρι χορτοφαγικά σάντουιτς. Επομένως κι ο επαγγελματίας της μικρής λιανικής έχει άφθονες επιλογές, προκειμένου να ενισχύσει τους κωδικούς της επιχείρησής του. Μεγάλη ζήτηση φαίνεται να έχουν τα λουκάνικα από σόγια, οι ανάμεικτες φακές με κινόα, αλλά και τα μωβ φασόλια, όπως είπαν στο περιοδικό μας οι ιδιοκτήτες βιολογικών καταστημάτων που επισκεφθήκαμε. Εμφανίζεται, μάλιστα, η τάση, τα χορτοφαγικά προϊόντα να επιλέγονται και από καταναλωτές που δεν ασπάζονται εξ ολοκλήρου τη vegan διατροφή, αλλά απλώς επιθυμούν να υιοθετήσουν πιο υγιεινές συνήθειες ή υποκινούνται από το αίσθημα της φιλοζωίας. Γι’ αυτό το λόγο, υπάρχει διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση σε υποκατάστατα κρέατος, όπως τα λουκάνικα, τα μπιφτέκια, το μπέικον, τα σνίτσελ και οι κοτομπουκιές, που εύκολα μπορούν να τοποθετηθούν στα ψυγεία ενός μίνι μάρκετ.
Vegan ακόμα και στον γύρο
Η αυξανόμενη ζήτηση στα υποκατάστατα κρέατος επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι όλο και περισσότερες εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο τροφίμων και την εστίαση, πραγματοποιούν δυναμική είσοδο στο κανάλι της vegan διατροφής, λανσάροντας σχετικά προϊόντα. Πρόσφατα, μάλιστα, η Megas Yeeros, που αποτελεί έναν από τους σημαντικούς «παίκτες» στον τομέα του γύρου, επένδυσε στην καινοτομία, ακολουθώντας την παγκόσμια διατροφική τάση, εισάγοντας ταυτόχρονα στην ευρωπαϊκή και την αμερικανική αγορά μια vegan σειρά προϊόντων που σχετίζονται με τον γύρο. Για να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των χορτοφάγων κι αυτών που αποφεύγουν την κατανάλωση γαλακτοκομικών, η εταιρεία λάνσαρε το προϊόν Veggy Yeeros, που παρασκευάζεται χωρίς σόγια, αλλά με επιλεγμένα όσπρια, ρύζι κι ελληνικά μυρωδικά. Τον χορτοφαγικό γύρο, μάλιστα, πλαισιώνουν τα vegan προϊόντα Veggy Burger και Veggy Strips, που αποτελούν εναλλακτικές διατροφικές επιλογές, επιβεβαιώνοντας την ανάγκη που είναι διάχυτη στην αγορά για μεγαλύτερη ποικιλία. Σημειώνεται ότι η εν λόγω εταιρεία έχει εισέλθει τον τελευταίο καιρό και στη μικρή λιανική με συσκευασμένα προϊόντα.