Αλλαγές στον χάρτη των ζαχαρωδών
Χαρακτηριστικό γνώρισμα και για το κανάλι των ζαχαρωδών είναι η προσπάθεια των εταιρειών να ανανεώνουν συνεχώς την γκάμα των προϊόντων τους, ακολουθώντας τις σύγχρονες τάσεις. Τα καταναλωτικά πρότυπα κι οι αγοραστικές συνήθειες, όσον αφορά τη βιομηχανία των τροφίμων, δε θα μπορούσαν, άλλωστε, να μην επηρεάσουν και τα ζαχαρώδη προϊόντα, αφού η απαίτηση των καταναλωτών για πιο υγιεινές επιλογές και νέες προτάσεις αναγκάζει τις εταιρείες του χώρου να επαναπροσδιορίζουν το προϊοντικό τους χαρτοφυλάκιο. Νέες γεύσεις, υγιεινές εναλλακτικές, πρακτικές συσκευασίες και βιωσιμότητα μεταβάλλουν ήδη τον χάρτη των ζαχαρωδών στο εξωτερικό, με τις σύγχρονες τάσεις να εισέρχονται σταδιακά και στην εγχώρια αγορά.
Παγκόσμια κινήματα, όπως αυτό του βιγκανισμού, ασκούν μεγάλη επίδραση στην γκάμα των μεγάλων εταιρειών, φέρνοντας στο επίκεντρο υγιεινές επιλογές, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά στις τσίχλες και τις καραμέλες. Παράλληλα, οι σύγχρονοι καταναλωτές, με πρωταγωνιστές τους millennials, παγκοσμίως, προτιμούν brands που χρησιμοποιούν συσκευασίες από οικολογικά, ανακυκλώσιμα ή βιοδιασπώμενα υλικά, προκειμένου να μην επιβαρύνεται το περιβάλλον. Την ίδια στιγμή, η ζάχαρη φαίνεται να χάνει συνεχώς έδαφος σε προϊόντα που για δεκαετίες ήταν ταυτισμένα μαζί της.
Ζαχαρώδη χωρίς… ζάχαρη
Μπορεί να φαίνεται οξύμωρο, όμως η τάση που κυριαρχεί τα τελευταία χρόνια στην αγορά των ζαχαρωδών ειδών απαιτεί όλο και λιγότερη ζάχαρη στα προϊόντα και χρήση υποκατάστατων, με «πρωταγωνιστή» της κατηγορίας το φυτικό γλυκαντικό στέβια. Με τη στροφή του καταναλωτικού κοινού σε πιο υγιεινές επιλογές, ο περιορισμός της ζάχαρης αποτέλεσε «μονόδρομο» για τις μεγάλες βιομηχανίες των ζαχαρωδών, καθώς ο σύγχρονος τρόπος ζωής φαίνεται να ταυτίζεται με πιο ωφέλιμες επιλογές και να απομακρύνεται από προϊόντα που θεωρούνται «ένοχα».
Υγιεινές επιλογές και στις καραμέλες απαιτούν οι millennials, που δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης και στις οικολογικές συσκευασίες
Ως εκ τούτου, τα τελευταία χρόνια στα stands των μίνι μάρκετ παρατηρούνται αναρίθμητοι κωδικοί σε τσίχλες, καραμέλες και γλειφιτζούρια χωρίς ζάχαρη, οι οποίοι και καταλαμβάνουν κυρίαρχες θέσεις, ενώ σταδιακά κάνουν την εμφάνισή τους προϊόντα ωφέλιμα για την υγεία, όπως αυτά που περιέχουν βιταμίνη C που τονώνει το ανοσοποιητικό. Ειδικά όσον αφορά τη ζάχαρη, πάντως, τσίχλες και καραμέλες θεωρούνται από τα πλέον πρωτοπόρα προϊόντα στην αποφυγή της. Το sugar free ξεχωρίζει στις συσκευασίες εδώ και πολλά χρόνια, την ώρα που, για παράδειγμα, η βιομηχανία των αναψυκτικών μόλις την τελευταία τριετία δεσμεύτηκε για αντίστοιχες κινήσεις.
Η «απενοχοποίηση» μέσω ετικέτας
Η σύγχρονη τάση για προϊόντα υγιεινής διατροφής, που έχει κάνει την εμφάνισή της και στην παρασκευή των ζαχαρωδών, αποτελεί ουσιαστικά κομμάτι μιας νέας αγοράς, που διαμορφώθηκε τα τελευταία χρόνια και χαρακτηρίζεται από την ετικέτα του «άνευ» ή του «χωρίς». Στις πωλήσεις του σήμερα τα προϊόντα που κυριαρχούν φέρουν το διακριτικό γνώρισμα «χωρίς συντηρητικά», «χωρίς χρώματα» ή «χωρίς επιπλέον ζάχαρη». Πολλοί καταναλωτές αναζητούν τρόπους να μειώσουν την πρόσληψη ζάχαρης και γι’ αυτό τον λόγο η ετικέτα «χωρίς» κερδίζει διαρκώς έδαφος, με τις βιομηχανίες να λανσάρουν συνεχώς σχετικά προϊόντα, για να προσεγγίζουν όλες τις ηλικιακές ομάδες, σε συσκευασίες πολλών ή ενός τεμαχίου. Κάπως έτσι, δημιουργήθηκε ένα, κατά βάση, διαφημιστικό τέχνασμα, που… απενοχοποιεί προϊόντα οποιασδήποτε κατηγορίας, απλώς και μόνο επειδή φέρουν μία τέτοιου τύπου ετικέτα.
Τσίχλες αντί για ρέστα
Τα ζαχαρώδη είδη, παραδοσιακά, πλαισιώνουν το ταμείο ενός καταστήματος μικρής λιανικής, με τους δεκάδες κωδικούς σε τσίχλες, καραμέλες, γλειφιτζούρια να προσφέρουν πλήθος επιλογών για αγορές της τελευταίας στιγμής. Γενικότερα, τα ζαχαρώδη προϊόντα θεωρούνται «βασιλείς» των λεγόμενων παρορμητικών αγορών, αφού, συνήθως, προσελκύουν τους καταναλωτές με το… μάτι, την ώρα που αυτοί βρίσκονται στο ταμείο, για να πληρώσουν.
Μόνο τυχαίο δεν είναι, άλλωστε, ότι -ειδικά τα προηγούμενα χρόνια- περίπτερα και μίνι μάρκετ έδιναν, αντί για ρέστα, τσίχλες και καραμέλες, τάση που έφερε φυσικά και τη σύμφωνη γνώμη των ίδιων των καταναλωτών. Όπως γίνεται αντιληπτό, λοιπόν, η θέση τους κι η ποικιλία σε ένα κατάστημα μπορεί να αποδειχθούν καθοριστικός παράγοντας για την πώλησή τους.
Η θέση κάνει τη διαφορά
Η καλύτερη εκμετάλλευση της συγκεκριμένη αγοράς προϊόντων επαφίεται, σε μεγάλο βαθμό, στην τοποθέτησή τους προϊόντων μέσα στο κατάστημα. Δεν είναι τυχαίο, φυσικά, ότι πρόκειται για προϊόντα που, κλασικά, πλαισιώνουν το ταμείο των καταστημάτων στα μίνι μάρκετ και την κεντρική πλευρά στα περίπτερα. Ως προϊόντα παρορμητικών αγορών, η πώλησή τους εξαρτάται από τον εντοπισμό τους από τους καταναλωτές και για αυτό η τοποθέτησή τους θα πρέπει να γίνεται όσο το δυνατόν πιο ελκυστική. Δύσκολα θα πει κανείς όχι σε μία τεράστια γκάμα από καραμέλες και τσίχλες σωστά τοποθετημένες στο κεντρικό σημείο του ταμείου. Η προώθηση, άλλωστε, των προϊόντων με την πιο έντονη εμφάνιση, αλλά και το μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους για το κατάστημα, μπορεί να αποδώσει το κάτι παραπάνω.